Wat is een afkapwaarde?

Ik help een buitenlands persoon in het Nederlands een eindscriptie te schrijven. Bij bepaalde testen (BASFI en BASDAI maar de term zal zeker ook bij andere testen gebruikt worden) wordt gesproken over afkapwaarden.
Ik heb geen idee wat ermee bedoeld wordt. Grenswaarde? Omslagpunt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
10.4K

Antwoorden (2)

Visueel analoge schalen (VAS) werken toch niet met afkapwaarden? Mogelijk wordt hier een scheidingswaarde bedoeld om een gradatie-oordeel te koppelen aan de VAS.

Dus hypothetisch (!) voorbeeld:
een gemiddelde (met meetlat gemeten) score van
0 - 3 lichte dysfunctie,
4 - 5 matige dysfunctie,
6 - 7 ernstige dysfunctie,
8 - 10 totale afhankelijkheid
(Cave: totaal fictieve waarden en graduele beoordelingen! Louter ter illustratie!)

VAS worden vooral gebruikt om progressie in de tijd aan te tonen. Vermoedelijk heeft u het niet over afkapwaarden in statistisch verband?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel testen in de geneeskunde wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde afkapwaarde. Dit is een vaste waarde die wordt aangehouden vanaf waar een uitslag afwijkend genoemd wordt. Vb:
Bij onderzoek naar baarmoederkanker wordt gekeken naar de dikte van het baarmoederslijmvlies middels echo. Wanneer de dikte onder 4mm zit wordt dit als normaal beschouwd, is het dikker (boven de afkapwaarde van 4mm) dan wordt er gesproken van een afwijkende waarde.

Het is dus de waarde vanaf waar gesproken wordt van afwijkend van de norm.