Heeft het te maken met het werk?(toelichting)

binnen 1 jaar zijn 2 schoonmaaksters op mij werk een gewone fabriek overleden aan dezelfde ziekte,een vleesetende bacterie,ze waren onder de 40

toeval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Hoogstwaarschijnlijk hebben ze allebei fasciitis necroticans gehad, in de volksmond een vleesetende bacterie. Het is een infectie van het onderhuidse bindweefsel die veroorzaakt wordt door een streptokok, hoewel er meestal meerdere bacteriesoorten bij betrokken zijn. Het spierweefsel wordt niet opgegeten maar sterft enerzijds af door zuurstofgebrek, dat door de toxinen die bacteriën afgescheiden wordt veroorzaakt en anderzijds door gangreen, ontbinding.

Het is een heftige, snel verlopende en zeldzame aandoening, die zonder behandeling of bij niet heel snel ingrijpen dodelijk is. In het beginstadium wordt fasciitis necroticans makkelijk aangezien voor erysipelas, wondroos, maar FN zit dieper, niet in de huid maar in het onderhuidse bindweefsel.

Schoonmaakpersoneel heeft een grotere kans op een infectie door het contact met viezigheid maar de bacteriën hebben ook kans gezien het lichaam binnen te dringen via, meestal, een wond. Ook een verminderde weerstand kan een rol spelen.

Je kunt dus aannemen dat er sprake is van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Deze aandoening wordt, zoals de meeste infectieziekten, veroorzaakt door bacteriën waar we dagelijks mee worden geconfronteerd en waar we gewoon mee rondlopen. Ze moeten alleen niet op het verkeerde moment op de verkeerde plaats belanden.

Toegevoegd na 12 uur:
De hoofdboosdoener is een anaerobe bacterie die geen zuurstof nodig heeft om in diepere, afgesloten weefsels te overleven. Maar het is altijd de combinatie van factoren die uiteindelijk deze ziekte veroorzaakt. Met preventie, zoals gebruikelijke hygiënemaatregelen, handschoenen, verwondingen voorkomen, eventuele wonden goed verzorgen en een goede lichamelijke conditie kun je je wapenen tegen deze aandoening. Rode, warme en harde plekken in het diepere weefsel en koorts zijn alarmsignalen. Het kan 'slechts' wondroos zijn maar ook daarmee moet je op zeer korte termijn naar de dokter, ook buiten kantoortijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel er geen sprake zal zijn van een oorzakelijk verband tussen die twee drama's kan het zeker geen kwaad om eens naar de arbeids- en andere omstandigheden te kijken. Helemaal mee eens!

Andere antwoorden (3)

Het hoeft geen toeval te zijn de ze beiden overleden zijn aan dezelfde (daar gaan we ff vanuit) bacterie.
Of het te maken heeft met je werk en/of de fabriek dat is een andere vraag.
Misschien komen ze ook wel eens bij elkaar thuis, of drinken ze na werk samen een biertje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is op basis van de beperkte informatie niet met zekerheid te zeggen of er een verband is en of er een relatie is met het werk.

Maar een vleesetende bacterie is geen gebruikelijke doodsoorzaak. Hier zouden alarmbellen moeten gaan rinkelen, zeker gelet op de vergelijkbare werkomstandigheden.

Er kunnen echter ook andere omstandigheden (dus buiten het werk om) zijn die maken dat er een verband is tussen deze twee gevallen. Dat is overigens niet minder reden tot zorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens naar de arbeidsinspectie toe (zie telefoonboek) en deel jouw zorgen daar. Laat alleen het woord 'vleesetende' weg uit jouw vraag en omschrijving. Bacteriën eten niet.