Stel je bent gestoken door een tijgermug, hoe groot is de kans dat je dengue krijgt?

Ik ben met een vriendin op vakantie in Thailand. Zij is vannacht gestoken door een mug. De twee muggen die we in onze kamer aantroffen bleken beide tijgermuggen te zijn, van deze muggensoort is bekend dat ze dengue over kunnen brengen.
Hoe groot is de kans dat ze besmet is geraakt en op welke symptomen moet ze letten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
24.6K
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan is het op het moment dat je deze vraag stelt, alweer bijna bedtijd voor jullie. Klamboe gekocht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
succes ermee:{P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, bijna bedtijd, maar muggen waren voor die tijd al dood. We hebben op hotelkamer maximaal 30 minuten internet per dag, dus vandaar nu pas reacties van deze kant.

Het beste antwoord

Erg klein, ik heb jaren in India gewoond, veel door Azie gezworven, en ben werkelijk lek gestoken door alle soorten muggen.
Ik heb nog nooit dengue of malaria of wat dan ook gehad. Thailand is sowieso al geen groot dengue land. Dengue komt vooral in uitbraken, en als er daar momenteel geen is, dan valt het allemaal hartstikke mee.

Wanneer een van jullie koorts krijgt moet je natuurlijk wel even oppassen. Maak je geen zorgen en geniet van je vakantie, drink even een biertje in de Kho San road op naam van Martijn! :)

Hartelijk dank!

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, en dengue muggen steken voornamelijk overdag, en in stedelijke gebieden. Lees trouwens wel dat er in juni zo'n uitbraak van Dengue is geweest in Thailand. Tadadaadammm, maar die is als het goed is al lang weer onder controle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is overdag gestoken, maar voelt zich nog prima.

Andere antwoorden (4)

Slechts een klein deel van de Aziatische tijgermuggen is besmet met het denguevirus. En niet alle besmette muggen brengen het virus over op mensen, en niet alle mensen die het virus oplopen worden ziek. In Nederland zijn tot nu toe nog nooit mensen ziek geworden door steken van de sporadisch geïmporteerde Aziatische tijgermug. In bepaalde andere landen komt de ziekte vaker voor. Op de website van de WHO (http://www.who.int/topics/dengue/en/) is te zien waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij was 1 keer genoeg. Ik ben er lang en erg ziek van geweest, moest zelfs overvliegen naar Singapore voor behandeling. Als je het eventueel krijgt ga dan naar Singapore, daar hebben ze de kennis en de middelen voor behandeling. Blijf dan niet in Thailand hangen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik had eigenlijk uiterlijk alleen maar knokelkoorts, en een hevige afbraak van bloedwaardes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet echt een antwoord op de vraag, maar de tip voor Singapore kan misschien nuttig zijn. We hebben nog nergens last van momenteel en hopen het zo te houden.
Koorts. bloedingen, schijnen verschijnselen te zijn,

Je moet veel drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha, dat gaat ze leuk vinden... ze drinkt nog geen halve liter water per dag...
Je moet bijgaande link zeer aandachtig lezen, Cath, ik wil je niet bang maken , maar het is niet alleen de knokkelkoorts die ze overbrengt. Lullig begin van jullie vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had al op wiki gekeken. Toch een plusje voor de moeite.