Hoe zit het met de ouwe / nieuwe griep?

Vorig jaar maakte Nederland zich toch wel zorgen om de "nieuwe" griep. Extra inentingen, 2 voor de één en 3 prikken voor de ander. Is deze griep helemaal verdwenen? Hoeven we dit jaar maar 1 prik? Waren we vorig jaar te bezorgd? Ik hoor er helemaal niets meer over. Hoe zit dat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Griep wordt veroorzaakt door een influenzavirus. Deze muteren voortdurend. De griepvaccinatie wordt dan ook jaarlijks aangepast aan de reeds gemelde en te verwachten mutaties. Er is dus altijd een oude griep en een nieuwe griep. Mexicaanse Griep die vorig jaar de griep leek erg gevaarlijk te zijn om dat het een mutatie was van een dierlijke griepvirus dat op mensen overgedragen wordt. Een nieuwe virus dus waar de mens nog geen immuniteit tegen heeft opgebouwd. Gelukkig bleken de symptomen niet zo erg als eerst gevreesd en waren de gevolgen van de pandemie beperkt. De spaanse griep dat heerste tijdens de eerste wereld oorlog was ook een van dier op mens overgedragen virus en daar stieven miljoenen mensen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord +1

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt de Mexicaanse griep....Dat is geen gevaar meer momenteel. Er zijn geen gevallen van Mexicaanse griep meer. Nu krijg je 1 prik.

Toegevoegd na 2 minuten:
De griepprik is niet voor iedereen. Als je geen chronische ziekte hebt, of je bent ouder bent dan 60 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorig jaar kwam het besluit over de prik tegen de Mexicaanse griep te laat om alles in één vaccinatie te doen.
In de griepprik van dit jaar is de Mexicaanse griep meegenomen, dus vandaar maar 1 prik, er was meer tijd dit alles goed te plannen.
En ja, het lijkt erop dat de paniek misschien wat overdreven was, maar vergis je niet: griep is een ziekte die je niet moet onderschatten. En in zo'n geval geldt toch: zekerheid voor alles.