Hoe lang hou je een sterk wisselend dag/nacht ritme vol?

Mijn vriend heeft veel wisselende diensten, dus de ene twee dagen ochtenddienst, daarna drie dagen nacht dienst, 2 dagen vrij en dan weer een paar dagen middagdienst etc. Ik heb weleens gehoord dat dat moeilijk is vol te houden (tot je pensioen), omdat je constant van dag/nacht ritme wisselt. Mijn vriend is dan ook heel vaak moe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb het van mijn 19e tot mijn 45e gedaan. In die periode heb ik een aantal pogingen meegemaakt om tot relatief gezondere roostering te komen. Ik heb net geen 14 nachtdiensten achter elkaar meegemaakt. Degenen die dat nog kenden vonden het doorgaans helemaal niet erg omdat het lekker regelmatig was en na die 14 nachten waren ze lekker lang vrij. Voorwaarts roteren, eerst dagdienst, daarna avond en daarna nacht was ook zo'n truc. Je hebt dan altijd voldoende rust tussen je diensten. Jongeren waren er faliekant op tegen omdat ze daardoor een kortere periode vrij ervoeren. Immers, je weekend of wat daarvoor door moet gaan, begint laat en eindigt vroeg. Niet meer dan 3 à 4 nachtdiensten achter elkaar was nog een uitvinding van arbodeskundigen om niet teveel aan het nachtritme te wennen. Inderdaad, zo tegen mijn 45e vond ik het doodsimpel om de nachtdienst in te gaan maar bleef ik dagenlang daarna nog in dat overdag slapen en 's nachts wakker ritme hangen. Killing... Ik was blij dat ik er toen mee kon stoppen. En inderdaad, de een kan er beter tegen dan de ander maar gezond is onregelmatigheid niet. Het is vergelijkbaar met jetlag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar moet je tegen kunnen. Sommige mensen kunnen daar prima tegen, anderen weer niet. Ik doe dat zelf al 23 jaar en ik zou niet anders meer willen. Je moet er wel voor zorgen dat je voldoende rust krijgt en je moet gezond en regelmatig eten. Voor mij wegen de voordelen op tegen de na delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die hun hele leven in 5 ploegendiensten moeten werken. Het lichaam zal er dan aan moeten wennen. Graag of niet. je kan niet altijd de beste keus maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit ervaring weet ik dat je er tegen moet kunnen anders hou je het niet vol
mijn bioritme kon er in iedergeval niet aan wennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader heeft het negentien jaar volgehouden als buschauffeur.

Wel waren er in die tijd regelingen die er rekening mee hielden dat dit steeds zwaarder wordt. Zo was er functioneel leeftijdsontslag (zeg maar VUT met een reden) met zestig, en al jaren daarvóór het 'veteranenrooster', van drie dagen werken gevolgd door twee dagen vrij.