Houden van.. na hoelang ga je van elkaar houden?

Hallo,

Ik heb nu 14 maanden een relatie en mijn partner zegt nog geen ik hou van jou, omdat zij niet zo is met woorden, maar ze laat het wel zien door dingen te doen voor me.
Ik ben gewend om ik hou van jou te horen en te zeggen, maar nu doe ik dat niet omdat mijn partner niet zo is.

Zijn die 3 woordjes nou echt zo belangrijk om te doen, of gaat het om het laten zien dat iemand om je geef.
En moet ik haar accepteren dat mijn partner zo is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

jij bent allicht een meer romantische ziel, je vriendin is rationeler. Wellicht praatten ze bij haar thuis niet zo makkelijk over gevoelens en heeft ze dat niet geleerd. Als ze het dan nadien nergens anders geleerd heeft kan ze het gewoon niet.
het kan zeer goed zijn dat je die romantiek een beetje mist. Misschien vind je het ook niet leuk dat je niet meer zelf kan zeggen dat je van haar houdt...
de waarheid ligt altijd in het midden, ttz je kan altijd van elkaar leren. zij kan zachtjesaan misschien leren meer haar gevoel te uiten, jij kan misschien leren vertrouwen hebben in haar liefde als ze dat niet zo vaak doet als jij zou willen.
Je kan er best eens open over praten, gewoon haar bedanken voor alles wat ze voor je doet en zeggen dat je heel af en toe toch een beetje behoefte hebt aan romantiek.
Natuurlijk zal ze niet zomaar veranderen, maar jij hoeft ook niet de hele tijd in een keurslijf te lopen omdat zij niet "ik hou van jou" zegt. Als je het echt voelt opkomen, zeg het dan. Maar geen vijfhonderd keer per dag, doseer het een beetje voor zeer speciale gelegenheden, dat houdt de relatie ook wat meer spannend dan dat ze het gevoel krijgt dat jij aan haar voeten ligt
en vooral : wees dankbaar voor de dingen die ze wél voor je doet....en zeg dat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

niet iedereen is hetzelfde met uitingen, je vriendin laat haar liefde voor jou op een andere manier blijken.
je kan iemand niet dwingen, maar je zou haar wel kunnen zeggen dat het veel voor je betekend die drie woorden.
als ze dat niet doet erna, ja dan moet je het maar acepteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je houd van iemand wanneer je iemand echt niet kan missen voor een langere tijd als je gewend bent elkaar vaker te zien. Maar ik denk wel dat hij/zij van je houd hoor. Ik ben daar ook niet zo van, van dat sentimentele gedoe. Dus dat ligt echt gewoon verschillend per mens. Waarschijnlijk compenseert hij/zij dit weer in andere dingen, zoals misschien helpen. Misschien moet je daar eens naar op zoek, in plaats dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er wel goed over praten. De ex van mijn stief-vader had hetzelfde probleem, en dat huwelijk eindigde op een zwaar absurde en psychische manier.
Als jullie er allebij goed bij voelen is er niets aan de hand natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eens kunnen vragen of ze het in andere woorden kan gieten wat je voor haar betekent. Ik hou van jou, klinkt vrij plat, vind ik zelf ook lastig. Maar bijvoorbeeld dingen als: ik mis je als je weg bent, ik voel me warm worden van binnen als je thuiskomt, ik kan me geen leven zonder jou voorstellen, ik geniet er van om kleine dingetjes voor je te doen.
Maar misschien is ze niet zo makkelijk in het uiten door middel van woorden, dan zou ik toch eens proberen dat er uit te krijgen en dan te accepteren.
Jij kunt trouwens natuurlijk best blijven zeggen: ik hou zoveel van je.

Overigens is er een boek dat heet: de vijf talen van de liefde. Dat gaat ook over zulke dingen. Liefde kun je laten zien door woorden, door aanrakingen, door cadeautjes, en nog twee dingen. (heb het boek niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ooit gehoord van de uitspraak 'daden zeggen meer dan woorden'? Dat is niet zomaar een cliché, het is echt waar.

Jou partner zegt al lang tegen je "ik hou van jou". Ze zegt het alleen in een andere taal dan je gewend bent het in te horen. Ik kan je alleen maar aanraden om te luisteren als ze het weer zegt, en haar ook te vertellen dat je van haar houdt. In de taal van daden, én in de taal van woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meneer Pastoor, zegt ook altijd dat we goed en zonder zonden moeten leven terwijl hij zachtjes de balletjes van de aan hem toevertrouwde jongens masseert. Ook daar geldt, let niet op mijn woorden maar op mijn daden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik maar eens aangifte doen tegen meneer pastoor. Maar wat heeft het met deze vraag te maken?
Natuurlijk gaat het ook om het laten zien en merken dat je om iemand geeft, anders hebben de woorden ook geen waarde. Maar, naar mijn mening, heeft iedereen het ook af en toe nodig het te horen zeggen. Ik wel in ieder geval! :)
Misschien wacht jouw partner af tot jij het als eerst zegt..? Zoiets voor het eerst tegen iemand zeggen is best spannend.
Tegenwoordig wordt het veel te makkelijk en snel tegen elkaar gezegd merk ik, soms beginnen stelletjes na een week daten al met 'ik hou van jou'. Dat is een beetje overdreven, maar na 14 maanden relatie zou het gevoel 'houden van' er toch wel moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter iemand van daden van alleen woorden. Beter zo dan ander som toch! Me man is ook niet zo spraakzaam maar we zijn al 14 jaar met elkaar. Ja soms mis ik het als ik verdriet heb dan hij dan niet je juiste woorden klaar heeft. Maar als ik dan zie wat hij allemaal voor me doet en na 14 jaar nog steeds met een bos bloemen voor me thuis komt. Ben ik het gelukkigste mens op aard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit 'ik hou van jou gezegd tegen personen met wie ik alleen maar naar bed wilde'
Als je veel waarde hecht aan die woorden, dan zeg je ze niet zomaar vanzelf.
Je houdt van Kip met Appelmoes en van een Big Whopper, maar dat heeft geen consequenties.
Als je mij eerlijk vraagt geloof ik dat 'ik hou van jou' beter bij een Big Mac dan bij een partner passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind toch het laten zien en het laten voelen dat je van iemand houd veeeeeel belangrijker dan de 3 woordjes 'ik hou van jou'.
Ik en mijn vriend zijn allebei moeilijke praters maar juist door de dingen die hij voor mij doet en het gevoel dat hij mij iedere dag weer geeft weet ik dat hij heeel veel van mij houd!