Ik hoor mijn hartslag in mijn oor. Hoe ontstaat dit en gaat het vanzelf weer over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
253.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb dit symptoom zelf ook al een hele tijd , soms knakt het ook wel eens in mijn oor .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb dit ook gehad. Ik bleek een hele hoge bloeddruk te hebben.
Vaak is er geen oorzaak voor hoge bloeddruk te vinden, maar soms ook wel.
In mijn geval werd het veroorzaakt door een bijnierhormoon (aldosteron) wat teveel werd geproduceerd door een goedaardig gezwel in de bijnier. Dit heet primair hyperaldosteronisme (PHA), en deze vorm heet syndroom van Conn.
Laat in ieder geval je bloeddruk meten.
Voor verdere info over deze ziekte zie de informatie bij Bijniervereniging NVACP en bij BijnierNET.

Het beste antwoord

Vasculaire problemen kunnen oorsuizen veroorzaken.
Dit heet pulsatiele tinnitus en is een vorm van objectieve tinnitus.

Het kenmerkende hiervan is dat je je eigen hartslag in je oor voelt en hoort.

Gewoonlijk ontstaat het door een klein bloedvaatje dat indirect in contact is met vocht in het middenoor. Dit is niets zorgelijks maar het is helaas ook niet te behandelen.

Een zeldzame vorm van vasculaire tinnitus komt van een aneurysma, verhoogde druk in het hoofd (hydrocephalus), of verharding van de bloedvaten (atherosclerosis).

Vasculaire gezwelletjes in het middenoor zijn mogelijk, of zelfs een ader vergelijkbaar met een spatader. Behalve dit kan de hartslag in het oor ook nog worden veroorzaakt door wat grotere aderen die dichtbij het binnenoor liggen of door turbulentie van het bloed door een te snel werkende schildklier of bloedarmoede.

In feite geeft elke bij het oor gelegen ader die deels geblokkeerd wordt dit type tinnitus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is dat een te hoge bloeddruk ik weet dit niet meer 100% zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je oor door wat voor oor(!)zaak ook (deels) verstopt zit, kun je hier ook last van krijgen (dus na het zwemmen, douchen, als er een oorsmeerpropje zit).
Dat gaat vaak vanzelf over.
Als de klachten blijven, kun je eens met je huisarts overleggen of er iets aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je eigen hartslag als oorsuizen hoort (dus psssjt pssssjt etc. in het ritme van je hartslag) hoor je in feite het bloed door een bloedvaatje stromen. Waarschijnlijk ligt er een vaatje dicht in de buurt van het binnenoor dat door een of andere oorzaak vernauwd is. Als het continue is, nooit weg dan zou ik een arts raadplegen. Mogelijk zijn er dan ook vernauwingen elders in het lichaam. Als het alleen maar soms aanwezig is, dan is het meest waarschijnlijk onschuldig. Alleen als de vaten zich vernauwen door stress of iets dergelijks is dan het effect merkbaar. Ik heb het (wisselend) al jaren, het betekent bij mij in elk geval niets ....