Hoe komt het dat sommige dromen zo onwerkelijk zijn, terwijl andere lastig van realiteit te onderscheiden zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dromen zijn altijd lastig van realiteit te onderscheiden, zeker tijdens de droom, maar soms zijn ze wat meer realistisch dan laat je mind het gewoon zo...

Maar als het minder te rijmen valt met de realiteit, dan zal de mind het afdoen met: het was maar een droom...

Dus als het in je beleving in jouw realiteit past, dan conformeer je je aan de droom en als het niet zo is discrimineer het weg als onrealistisch...

Zo werkt de mind, altijd achteraf en altijd te traag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus mijn mind laat me weten: Het was maar een droom; Ik hou ik voor de gek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt maar de droom is ook dat ik door ik voor de gek gehouden wordt, of zie ik dat niet goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in een onrealistische droom ben ik me bewust dat ik droom. Accepteer het en laat het over me heenkomen. Nu je me laat denken, realiseer ik me ook dat ik soms droom dat ik me voor de gek houd, terwijl dat niet zo is... Weird..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
being jinxed so to say?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij word ik me bewust van mijn onderbewustzijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is contradictoir, maar het is wel zoiets... Bewustzijn neemt toe en onbewustzijn neemt derhalve af... onderbewustzijn blijft onderbewustzijn... daar kun je niet aan tornen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Contradictoir moest ik even google-en, me woordenschat word hier met de dag groter. Anyway, ik heb er nog eens over nagedacht en besef me dat ik naar mijn idee mijn onderbewustzijn deels door dromen kan waarnemen. Freud stelde al dat dromen 'een kijkje in het onderbewustzijn' is, en bevestigd daarmee mijn idee... Ik denk toch dat naarmate je ouder wordt, jezelf zo leert kennen, dat ook je onderbewustzijn onbewust bij je bekend is. Het is alleen diep graven om je hiervan bewust te worden.
Door jezelf eens door middel van karaktereigenschappen te analyseren, kan je je bewust worden van de dingen van jezelf, die je eigenlijk nog niet wist.

Andere antwoorden (3)

Omdat je zintuigen geen ondersteunende input geven aan de gedachten die je dromen vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een droom stuuren als je droom.
Daar zijn boekjes over.
De wijze kater in utrecht heb ze
En mischien wel op internet ook wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OP het moment van in slaap vallen of misschien iets later, gebeurt het bij mij nog al eens dat de droom al begonnen is terwijl ik nog weet dat ik droom. Of eigenlijk ben ik nog een beetje wakker terwijl de droom er al is.

Vaak ben ik me dan bewust van de werkelijk absurde en onmogelijke dingen die ik aan het dromen ben, er klopt totaal niets van!

Een andere keer heb ik een spannende droom, van achtervolgingen en ineens weet ik dat ik droom en denk waar maak ik me druk over ik droom toch.

Maar er zijn ook dromen die zo echt zijn, waar je ook dingen kan ruiken en proeven, in prachtige kleuren en vormen. Dat je echt denkt dat het de werkelijkheid is, dat je het echt beleeft! Het voelt als jammer ,als je wakker wordt, het voelde zo fijn.

En een heel enkele keer droom ik iets uit een ver verleden, uit een ander leven, lang, heel lang geleden. In een prachtig woest en leeg landschap, met een overweldigende natuur, het is er warm en vochtig.En het voelt heel vertrouwt, heel erg thuis!

Als ik dan wakker wordt heb ik heimwee naar die plek , mijn oude plek, mijn thuis. En ik moet er dan heel erg aan wennen dat ik nu hier ben, gewoon hier!

Al deze dromen zou je kunnen sorteren en in vakjes plaatsen, een naam er op plakken. Alleen uitleggen?
Hoe het komt? Misschien als je met voorbeelden komt? Dromen vertellen over het verleden, heden en toekomst.
En zijn onwerkelijk of realiteit.

Het soort droom bepaalt in welk vakje hij te plaatsen is.
Je eigen gemoedstoestand bepaalt waarschijnlijk welke soort droom je aan toe bent om ergens in jou iets recht te zetten of te verklaren. Of om je weer energie te geven.
Ik wens je prettige dromen!