als doven lezen, horen ze geen stem in hun hoofd, hoe weten ze dan wat ze lezen?

hoe weet een dove wat de tekst betekent en waar hij gebleven is als hij geen stem in zijn hoofd hoort tijdens het lezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoor jij dan wel een stem in je hoofd tijdens het lezen? Ik niet, dat zou me alleen maar vertragen bij het lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik hoor mijn stem als ik wat lees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens leren snellezen, dan moet je de stem in je hoofd uitzetten, dan weet je ook hoe dat werkt. En je leest een stuk sneller en onthoudt je nog meer ook :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik bij alles wat ik lees mijn stem zou horen
zou ik horendol worden van mezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woorden die je in je hoofd hoort, zijn uiteindelijk maar een tussenproduct. De meeste mensen zetten letters rechtstreeks om in betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey, ook als ik snel lees hoor ik mij zelf. hoe kan ik dit dan 'uitschakelen' mnr/mevrouw weet het niet meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's makkelijk roos, niet meer hardop lezen.

Het beste antwoord

Op dezelfde manier als jij weet dat een rood stoplicht 'stoppen' betekent zonder dat je een stem in je hoofd hoort die 'rood' of 'stoppen' zegt.

Je hebt geen stem in je hoofd nodig om symbolen te kunnen interpreteren. En uiteindelijk is lezen niets anders dan het interpreteren van symbolen.

De enige reden dat jij wel een stem in je hoofd hoort tijdens het lezen, is omdat jij, als horende, de symbolen op papier sterk koppelt aan het horen van hardop uitgesproken tekst. Voor iemand die zijn hele leven al doof is bestaat die link niet, die interpreteert gewoon de symbolen zonder tussenkomst van een dergelijk mentaal hulpmiddel.

Net als overigens veel mensen die wel horen, lang niet iedereen hoort gesproken tekst in zijn hoofd bij het lezen van een tekst op papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij het gemis van bepaalde zintuigen nemen andere zintuigen waarnemingen deels over.
Een dove ZIET wat hij leest.
Het hangt er vanaf of hij ooit heeft kunnen horen of niet.
Niet dove mensen kunnen ook niet zelden dingen beter begrijpen als we het zien dan wanneer we het horen.
Het ligt er maar aan of je meer visueel of meer auditief ingesteld bent.
Het lijkt me duidelijk dat doven die doof geboren zijn dus
betekenissen "projecteren"in hun geest.
Mensen die niet doof geboren zijn maar dit later opgelopen hebben, hebben zich de klankvorming al eigen gemaakt en blijven doorgaans in gesproken woorden denken.
Het is daarom razend knap dat doof geboren mensen klanken leren maken die wij kunnen verstaan als woorden.
Nu heb je vele vormen van doofheid, ik heb het hier over doofheid waarbij het slakkenhuis niet werkt.
Subsone geluiden kunnen doven wel voelen, vandaar dat dansen soms heel goed gaat, de beat geeft hun de timing.
De nieuwe implantaten die het slakkenhuis vervangt en gekoppeld wordt op de gehoorzenuwen die naar de hersenen gaan geven dus ook een hele beleving, doven horen dan in een beperkter spectrum geluiden en kunnen daar op enig moment vaak verbazend goed mee overweg.
Of ze dan stemmen en geluiden horen zoals wij dat doen is moeilijk te bepalen, alleen mensen die ooit niet doof geweest zijn en nu dit implantaat ontvangen kunnen daar uitspraken over doen.
Wel is het zo dat als je leest, je dit ook kunt begrijpen door het woord te zien, er hoeft geen stem bij in je hoofd.
Wellicht dat doven daar hun eigen individuele methoden voor ontwikkelen.
Zelf heb ik van doven begrepen dat er verschillende vormen van woord - en begripbeleving zijn.
Het hangt dus af van de vorm van doofheid en van de persoon zelf hoe het bewustzijn met de informatie omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij gebruikt waarschijnlijk een bladwijzer, net als niet dove mensen. Het horen van stemmen is een bedenkelijk verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lezen gaat via je ogen naar je hersenen (zo ongeveer) dus je hoort het niet. Ook niet in je hoofd.