dit weet je zelf ook ANNE,
het is heel logisch niemand heeft zin om te werken en de hele dag geconcentreerd bezig te zijn, kinderen willen gewoon gezellige en leuke dingen doen

jeej Anne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er heel veel gelegen is aan het feit of ze al dan niet leuke juffen/meesters/klasgenoten hebben. Ze zitten daar tenslotte een hele dag. Als je dan een kreng van een juf hebt, is dat niet echt de favoriete manier om de dag door te brengen he ? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het vol verplichtingen zit. Vroeg opstaan, Op school gelden dan weer allerlei regels waar ze zich aan moeten houden, huiswerk etc. Het perkt de vrijheid in. Ze realiseren zich nog niet dat een schooldiploma uiteindelijk juist heel veel vrijheid geeft en dat naar school gaan juist een heel sociaal en gezellig gebeuren kan zijn.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Omdat mensen tegenwoordig te kortzichtig zijn en niet kijken op langere termijn; ze willen in het hier en nu leven en niet naar school om "saaie dingen" te doen.

Saaie dingen tussen aanhalingstekens; want je kan het ook voor jezelf leuk maken natuurlijk door de dingen eruit te halen die je zelf wil leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt niet zo dat alle kinderen een hekel aan school hebben. Zolang de afwisseling tussen concentratie en ontspanning maar goed is en het kind zich gewaardeerd en begrepen voelt en zelf een aantal zaken kan bepalen (autonomie) zal het zich over het algemeen wel goed voelen op school. Natuurlijk is het bij kinderen net zo als bij de meeste volwassenen: een vakantie op zijn tijd zorgt voor een fijne afwisseling en geeft het kind de kans weer even "op adem" te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je niet noodzakelijk leert wat je wilt, maar leert wat je 'moet'. Er is dan op een bepaalde manier sprake van dwang. Iets uit moeten voeren onder dwang is niet zo zeer alleen vervelend voor kinderen, ook volwassenen ervaren dat als vervelend.

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk dat kinderen niet geacepteerd zijn binnen de groep, gepest worden, etc. Dat werkt ook niet mee.

Persoonlijk had ik het tijdens mijn basisschooltijd prima naar mijn zin, qua lessen, maar zodra dat achter de rug was heb ik er altijd een bloedhekel aan gehad. En dan specifiek aan de lessen, m'n schooltijd was verder enorm gezellig. Maar een groot deel van mijn schooltijd na de bassischool ervaar ik nu als verloren tijd die zó veel beter besteed had kunnen worden. Wellicht ook op school, maar dan betere scholen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
school betekend ..verplicht iets leren,op tijd opstaan, na school ook nog eens huiswerk maken, leraren die niet aardig zijn, ..minder tijd om met vrienden en vriendinnen weg te gaan..juist als ze wat ouder worden verlangen ze weer terug naar de schoolbanken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je vroeg op moet staan en veel huiswerk moet maken en daardoor weinig vrije tijd meer over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de school is iets dat kinderen moet klaarstomen om de functioneren binnen de huidige maatschappij. op zich is dat natuurlijk wel nuttig, je bent geen alleenstaand mens en zonder enige aansluiting geraak je niet ver.
maar het jammere is dat het keurslijf van vele scholen (en misschien ook van het schoolsysteem zelf) zeer eng zit. bij ons, volwassenen is dat proces van aanpassing al zo ver gevorderd dat we wel eens sakkeren maar ons zonder al téveel wrijving kunnen aanpassen.
maar kijk eens naar een kind. dat staat nog zo puur in het leven, valt nog zo erg samen met zichzelf, wil nog zoveel doen en zoveel ontdekken. een onderwijssysteem dat daarmee rekening houdt doet veel meer dan een kind aanpassen : het ontwikkelt bij het kind de eigen talenten en eigenschappen waarmee het later als sterk individu in het leven kan staan. een goede school leert je ook de vaardigheden die je nodig hebt binnen een sociale context. het leert je hoe je met anderen kan omgaan en hoe je conflicten kan hanteren.
als een kind dan ook stimulerende ouders heeft die het van thuisuit ondersteunen in het mens-worden zijn alle troeven aanwezig om later succesvol te zijn op de maatschappelijke ladder, en vooral om zelf te bepalen wat er onder "succesvol" wordt verstaan los van alle maatschappelijk druk.
los van dat alles toch even beklemtonen dat het vaak niet afhangt van het onderwijssysteem maar ook van de leerkracht. een evenwichtig liefdevol persoon als leerkracht kan zoveel meer doen dan een bepaalde filosofie. als ik nu soms leerkrachten hoor brullen naar kinderen denk ik "waarom?". kinderen zijn mensen en horen met respect behandeld te worden.
als je kind niet graag naar school gaat laat het dan vertellen wat er mis is en neem het serieus. het is veel belangrijke dat je kind stevig staat als mens dan dat het keurige sommetjes leert maken.