Een forensisch arts is tevens gemeentelijk lijkschouwer. Als de politie of de huisarts het vermoeden heeft dat iemand een niet-natuurlijke dood is gestorven wordt de gemeentelijk lijkschouwer gewaarschuwd. Samen met de politie en recherche onderzoekt de forensisch arts de situatie en probeert vervolgens de doodsoorzaak vast te stellen.
Wanneer vermoed wordt dat er een misdrijf gepleegd is, wordt het lichaam door de officier van justitie in beslag genomen. Na overleg met de politie en de forensisch arts kan de officier besluiten om een gerechtelijke sectie te verrichten. Deze sectie wordt in Nederland door een hiervoor speciaal opgeleide patholoog-anatoom gedaan.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een lijkschouwer "schouwt" alleen, en bekijkt het lichaam goed om de doodsoorzaak vast te stellen.
een patholoog-anatoom pleegt sectie op het lichaam, en naast schouw, hanteert hij ook het mes.
Rieneke1
13 jaar geleden
De lijkschouwerzal, de naam zegt het al,op verzoek van de politie het lichaam van een recent overledene onderzoeken naar de doodsoorzaak.
Een patholoog-anatoom kan en zal vaak de resten onderzoeken van mensen,die al jaren geleden zijn overleden om daar de oorzaak van het overlijden uit b.v. de beenderen alsnog vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correctie een forensisch antropoloog voert sectie uit d.m.v. beenderen. zolang er weefsels/ spieren/ etc. over is zal een patholoog anatoom de sectie uitvoeren.
Een patholoog-anatoom onderzoekt ook dingen als biopten, dus stukjes weefsel die uit een levend persoon zijn verwijderd.