Wat te doen tegen kokhalzen en 'psychische' misselijkheid bij het innemen van de pil?

Wanneer ik de pil inneem lijkt het wel alsof ik mezelf aanpraat dat ik ga braken. Soms als gevolg daarvan moet ik inderdaad kokhalzen of braken. Het lijkt alsof dat pilletje in mijn strot blijft hangen (waarschijnlijk ook psychisch, want ik neem het met voldoende water in)

Al met al heeft het als gevolg dat ik het nu dus niet in kan nemen, omdat het elke avond gewoon een drama is.
Heeft iemand ervaring/tips?

Toegevoegd na 6 minuten:
Een ander gevolg is dat het erop lijkt alsof ik niet meer zo kan genieten van een lekker glaasje water. Op 1 of andere manier associeer ik dat elke keer met die pil en het kokhalzen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb de pil oa om acne te bestrijden. Het werkt goed, maar ik kan het niet volhouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (6)

misschien kan je met je huisarts de prikpil bespreken

Toegevoegd na 1 minuut:
De prikpil
De prikpil is in principe geschikt voor alle vrouwen. Je hoeft er maar eens in de drie maanden aan te denken en dat biedt vooral uitkomst voor vrouwen die een onregelmatig leven leiden. Bovendien zit in de prikpil maar één hormoon, wat minder bijwerkingen met zich meebrengt dan de orale pil. In principe kun je de prikpil blijven gebruiken tot aan de menopauze (overgang). De kans op zwangerschap is nihil (0,3%). En als je last hebt van diarree, hebt overgegeven of van de huisarts andere medicijnen krijgt voorgeschreven, hoef je niet bang te zijn dat dit de werking van de prikpil beinvloedt. De prikpil is niet geschikt voor vrouwen die op korte termijn wel zwanger willen worden, omdat dit anticonceptiemiddel gemiddeld pas tien maanden na uitwerking ervan leidt tot zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord!
Een andere optie is een spiraaltje (mirena of koper).
Neem eerst een slokje water in je mond (maar slik dat niet meteen weg). Leg dan het pilletje achter op je tong. Als je dan nog een slok water neemt glijdt het geheel bijna zonder dat je het merkt je slokdarm in.
Amadea
13 jaar geleden
Herkenning hier. Als ik moeite heb met pillen, slik ik ze weg met een flinke schep yoghurt, vla, appelmoes... Desnoods gebruik je de kattenmethode en duw je 'm in een stukje leverworst.
Misschien weet je huisarts nog andere opties. Er zijn ook speciale trainingen hiervoor (via de logopedist en/of psycholoog), omdat veel mensen hier last van hebben.

(Grootste probleem voor mij zijn de astma-inhalers, als ik ze zie krijg ik al een kokhalsreflex, dus de truc is dan: niet aan denken, ineens dat ding grijpen en een hijs nemen. Lukt niet altijd, maar ja - het zou wel twee keer per dag moeten maar ik ben blij met elke keer dat het lukt, en met de pil is dat toch lastiger omdat het domweg moet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je dat pilletje niet fijnstampen?

Pilletje doorbreken.
Neem een bakje, stukjes pilletje erin.
Met een bot voorwerp stukjes nog kleiner stampen.
Iets van limonade ofzo erbij.
Lekker opdrinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer de pil s`morgens in te nemen na b.v. t tanden poetsen.je hebt dan toch n andere smaak in je mond.en als het niet met water lukt probeer je t met wat anders in te nemen waar je niet van kokhalst.iets van vruchtensap o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een andere tip: Probeer te oefenen met van die kleine mini-pepermuntjes of hele kleine snoepjes.