Hoe lang blijven de zaadcellen van een man in zijn lichaam vooraleer ze vervangen worden door nieuwere?

In mijn geval vroeg ik me af of de zaadcellen die momenteel klaar zijn om naar buiten te komen zaadcellen zijn die enige tijd geleden zijn gevormd door de teelballen. Ik doe namelijk mee aan een geneesmiddelenonderzoek en wil weten of het zaad dat nu klaar zit gevormd is tijdens het nemen van de medicatie of dat het al veel eerder gevormd is. Meer gedetailleerd: ik had mijn laatste zaadlozing op 18 september, en ik neem medicatie van 20 tot en met 29 september. Op 29 september is mijn vriendin in haar vruchtbare periode. Als ik dus die dag met haar betrekking heb, gebeurt dat dan met zaadcellen die mogelijks beïnvloedt zijn door de medicatie die ik neem, of komen eerst de eerder gevormde zaadcellen vrij en pas bij een volgende lozing zij die in deze week van medicatieinname werden gevormd en dus mogelijk enige, nog niet gekende, schadelijke invloed zouden kunnen hebben op mijn sperma? Ik heb van iemand gehoord dat sperma na 6 weken wordt vervangen, dat het wordt afgebroken, maar betekent dat dan ook dat het apart wordt opgeslagen, zodat op een bepaald moment enkel de oude cellen worden afgebroken en dan pas de jongere zaadcellen naar buiten kunnen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Antwoorden (6)

Zaadcellen gaan lang mee en die in het sperma zijn meestal al zo'n twee maanden oud. Na een zaadlozing duurt het een dag of drie voordat de voorraad weer op peil is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk alsjeblieft uit met dat geneesmiddelenonderzoek. Voorlopig maar condoompjes, en neem het maar ruim voor alle zekerheid, drie maanden. Jelle praat over twee maanden, maak er drie van om geen risico te lopen. Je wilt toch liever geen mismaakt kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zaadcellen die niet met een ejaculatie naar buiten komen, worden inderdaad na ongeveer een maand tot zes weken afgebroken. Maar dat betekent niet dat oudste cellen bij een zaadlozing voorrang hebben op jongste cellen.

Je moet er absoluut van uitgaan dat - met de data die je noemt - je zaadcellen die rond de 29ste in de baarmoeder van je vriendin terechtkomen kunnen zijn beïnvloed door de medicatie.

Persoonlijk vind ik het trouwens heel goed dat je meedoet aan geneesmiddelenonderzoek, we hebben mensen nodig die dat doen. Maar als je vriendin en jij zwanger proberen te worden, zou ik je met klem aanraden om daar voorlopig niet meer aan mee te doen.

Sterker nog, als ik jouw vriendin was, zou ik ongeacht kinderwens geen onbeschermde seks met jou hebben tot een maand of twee na afloop van het laatste onderzoek. Juist vanwege het *risico* (dat is het dan in plaats van een kans) dat ik zwanger raak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik adviseer dit na te vragen bij de onderzoekers, die weten waarschijnlijk ook wel hoe lang het middel er op zich over doet om afgebroken te worden in je lijf, nog even los van hoe lang je zaadcellen eraan blootgestaan hebben.
Persoonlijk zou ik voor alle zekerheid een paar maanden overslaan, al is het maar om twijfel te voorkomen en stel dat je vriendin zwanger wordt en er zou onverhoopt iets met de zwangerschap of het kind zijn: dan wil je niet denken 'zou het toch...'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een sterilisatie wordt de man geacht na 3 maanden zijn sperma weer te laten testen in het ziekenhuis op de hoeveelheid levende zaadcellen. Dan dienen er ook 15-20 zaadlozingen geweest te zijn in de tussenliggende tijd.
Ze overleven dus minstens 3 maanden.
Bij een niet sterilisatie zijn er dan natuurlijk ook al nieuwe aangemaakt, maar de achtergebleven oude kunnen dus behoorlijk lang in leven blijven, en de nieuwe zullen echt niet netjes achteraan in de rij aansluiten. Mijns inziens zul je minstens 3 maanden een condoom moeten gebruiken voor de zekerheid. Sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik jou was zou ik zeker nog een poos wacht voor je probeert een kind te krijgen... zeker een maand of 3-4... maar ik zou wel zorgen dat je in de tussentijd regelmatig klaarkomt dat de oude zaadcellen wel weg kunnen en er misschien ook sneller een nieuwe voorraad is