Wat zijn de klachten bij een notenallergie?

Toegevoegd na 9 minuten:
kan een allergie die nu misschien nog heeeeeeel lichtelijk is (alleen jeuk) zich naarmate de jaren erger gaan ontwikkelen tot wel 'levensbedreigende situaties' als je er vaker mee in aanraking komt, of het toch eet omdat het niet echt een erge reactie opgeeft meer overgevoeligheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het kan zijn dat de slijmvliezen in de keel opzetten en je het daardoor benauwd krijgt. Je kan na enigetijd jeuk krijgen op je lichaam en er zullen misschien nog wel wat reacties zijn maar ik zou een allergie test bij de huisarts laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht heb je nu een intolerantie. Je bent niet echt allergisch, maar gevoelig. Een echte allergische reactie kan veel heftiger zijn, zoals je zelf al zegt.
Ik heb al jaren een voedselintolerantie voor o.a. sommige soorten noten, maar dit is met de jaren alleen maar minder geworden.
Vraag de huisarts eens om een allergietest, dan weet je waar je aan toe bent.
Een allergie of intolerantie is onvoorspelbaar (je lichaam is natuurlijk onvoorspelbaar!) dus wat het in de toekomst gaat doen kan niemand zeggen. Zorg ervoor dat je weerstand goed is, want in periodes dat mijn weerstand niet zo goed is merk ik dat ik gevoeliger ben voor bepaalde voeding. Bv. tijdens de hooikoorts-periode krijg ik al kriebel in mijn mond bij sporen hazelnoot, maar in de winter kan ik er iets beter tegen.
Ook kan ik beter tegen bewerkte noten. Bijvoorbeeld walnoten die ergens in verwerkt zijn geven maar een kleine reactie (niet erg..) maar als ik ze zo eet is het bijna gelijk raak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mate van reageren, dus heftigheid, heeft niets te maken met een voedselintolerantie. Het verschil tussen een allergie en een intolerantie is dat bij een allergie je afweersysteem abnormaal reageert op de stof (het allergeen) wat je binnenkrijgt. Je lichaam ziet dat als 'gevaarlijk' en gaat antistoffen aanmaken. Bij een intolerantie ontstaan de reacties op een andere manier.

Een allergische reactie kan in heftigheid varieren van een kriebel in je neus tot een anafylactische shock met in het ergste geval de dood tot gevolg...

Hoe een allergie zich ontwikkeld, daar zijn de meningen nog over verdeeld. Men doet veel onderzoek naar de oorzaken en behandeling van allergieën. Veel informatie is terug te lezen op de hieronder genoemde websites.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord.