Hoe werkt conditie?

Als je meer traint, wordt je minder snel moe, ga je minder snel zweten, houdt je het langer vol, heb je meer adem (over). Toch lijkt er lichamelijk nauwelijks iets te veranderen. Wat verandert er dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Jawel hoor... Alles wat je traint wordt beter, sneller of sterker... Je traint in je lichaam beter brandstof naar de spieren te brengen en beter de afvalstoffen (voornamelijk melkzuur) weer af te voeren, je ademhalingssysteem wordt beter benut en die processen geoptimailiseerd, je hart wordt groter en kan meer volume bloed verpompen en je wordt lichter omdat het vet minder opgeslagen en meer verbrandt wordt, het bloed wordt optimaler, dus meer ijzerhoudend en kan derhalve meer zuurstof meenemen in de bloedsomloop, in je hersenen worden endorphines en lichaamseigen opiaten aangemaakt om gevoelens van pijn te onderdrukken en gevoelens van euforie op te roepen... Kortom een goed idee voor diegenen die zich willen uitsloven en je wordt er niet slechter van, integendeel zelfs...

Maar er zijn ook nadelen, er is nergens een voordeel zonder nadelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat er lichamelijk wel degelijk iets verandert, alleen zie je dat over het algemeen niet omdat dat binnen in je lichaam gebeurt. Je spieren worden bijvoorbeeld strakker of groter waardoor je bepaalde activiteiten langer volhoudt.

Maar ook uiterlijk kan er best wel iets veranderen: denk maar aan bodybuilders waarbij het toch wel overduidelijk is dat ze veel trainen (even aangenomen dat ze dat zonder verboden middelen doen ;-).

Maar bij mezelf merk ik het ook: als ik buikspieroefeningen doe dan blijft mijn buik toch echt wel strakker dan als ik het niet doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lichaam kan uiteindelijk makkelijker en sneller zuurstof opnemen. De afvalstoffen uit je bloed en spieren worden sneller afgevoerd. Doordat zuurstof beter wordt opgenomen kan je hart ook met minder pompen toch alle spieren en organen van voldoende zuurstof/bloed voorzien.

Heel kort kun je stellen dat je lichaam efficienter gaat werken