Hoe kom ik achter de bloedgroep van mijn dochters?

Ik heb O pos en mijn man A neg. Dus welke kunnen mijn dochters dan hebben??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21K

Het beste antwoord

Je dochters kunnen zowel de bloedgroep A als O hebben.

Dat hangt van de vader af. Hij heeft bloedgroep A, maar kan homozygoot zijn (twee allelen met A voor dit gen) of heterozygoot (een allel met A en een met afwezigheid van A of B).

Voor de rhesusfactor geldt hetzelfde. Dat kan dus ook positief of negatief zijn.

Maar de eenvoudigste manier om de bloedgroep te bepalen is door dit te laten bepalen door een arts (door wat bloed te prikken). Het is sowieso handig om dit te weten voor als je eens een bloedtransfusie nodig hebt.

Toegevoegd na 13 minuten:
Voor het resustype werkt het iets anders. Daarbij zijn er twee vormen: het eiwit is aanwezig of niet. De aanwezigheid op een allel wordt aangegeven met een D en de afwezigheid met een d. Als jij rhesus positief bent heb je dus óf Dd of DD. De vader heeft dd. Als je Dd hebt dan hebben je kinderen 50% kans rhesus positief te zijn en 50% negatief. Als je DD zou hebben dan zijn al je kinderen rhesus positief.

Toegevoegd na 36 minuten:
(afbeelding laden duurt lang, je kunt er wel op klikken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's wel heel goed gedetailleerd Uitgelegd ! Plusje dus.
Ik heb inderdaad O- geerfd van een A- en een O+-ouder.Ook een andere zus os O-, de derde A+. Ondanks de dominantie hoefje dus bij lange na niet altijd A te hebben, zoals in het antwoord hierboven.

Andere antwoorden (5)

daar zijn meerdere combinaties mogelijk , een klein bloedtestje bij de dokter is het enige echte antwoord .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A (pos of neg is niet duidelijk)

Er is één gen dat de bloedgroepen bepaalt. Van dit gen zijn er drie vormen. Deze vormen worden aangeduid met A, B en O.

Hoe is je eigen bloedgroep samengesteld?

Iedereen heeft van elk gen, dus ook van het gen voor de bloedgroep, twee kopieën. Van beide ouders heb je elk één kopie gekregen. Van het gen voor de bloedgroep kan je van je vader en moeder dus een A, B of O erven. Als iemand bijvoorbeeld van de vader een A en van de moeder een B erft, heeft iemand bloedgroep AB. Als iemand van beide ouders bloedgroep A erft heeft hij/zij zelf bloedgroep A.

Bloedgroep O is ondergeschikt aan A en B. Erf je dus van je moeder een A en van je vader een O, dan heb je kopie A en O, maar bloedgroep A.

In dit schema zie je welke kopieën van het gen voor bloedgroepen tot welke bloedgroep leidt:

A + A leidt tot → A
A + O leidt tot → A
B + B leidt tot → B
B + O leidt tot → B
O + O leidt tot → O
A + B leidt tot → AB

Toegevoegd na 1 minuut:
A of O trouwens, zie verdere uitleg in onderstaand artikel.

een bloedtest is de enige manier om dit zeker te achterhalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als van de ouders bekend is of ze rhesuspositief of rhesusnegatief zijn, staat in deze tabel of een kind dit ook zal zijn.

Rhesusfactor ouders Rhesusfactor kind
Positief + positief Positief of negatief
Positief + negatief Positief of negatief
Negatief + negatief Negatief

Verder verwijs ik echt naar de site, kan anders net zo goed die hele pagina hier neerzetten, het is een zeer duidelijke uitleg voor de mogelijkheden.
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord klopt niet. Het kan zowel A als O zijn omdat de vader ook A0 kan hebben. Dat weten we nu niet. Als de vader AO heeft, dan is er 50% kans dat de dochter O is en 50% kans op Als de vader AA heeft (zeldzaam), dan hebben alle dochters de bloedgroep A.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens klopt het niet dat O ondergeschikt is aan A of B. O is eigenlijk het ontbreken van de moleculen A en B die op het oppervlak van de bloedcellen kunnen zitten. Het gen kan dus coderen voor molecuul A, B of niets.
sterredag
13 jaar geleden
eh volgens mij heb ik dit verderop in het antwoord gecorrigeerd, ik las eerst uit de bovenste grafiek, maar dat waren de genen binnen 1 persoon, even over het hoofd gezien. dat O ondergeschikt is aan A of B, is gewoon een term die gebruikt wordt in erfelijkheid. Als je op de ene gen A of B hebt en op de andere O, dan is A of B dominant aan O en O dus ondergeschikt aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het. Dominantie en ondergeschiktheid zijn inderdaad termen uit de genetica, maar worden vooral gebruikt bij overerving van een allel met twee vormen, waarbij er één vorm naar boven komt als beide allelen aanwezig zijn. Dat is hier niet het geval. Bij O worden er geen eiwitten gemaakt en kan je niet spreken over dominantie. Als je een allel van A en B hebt is er ook niet één geen dominant over het andere. Beide eiwitten worden gemaakt en zijn aanwezig op de bloedcellen.
sterredag
13 jaar geleden
Op die manier werkt het toch ook met bijvoorbeeld haarkleur of huidskleur? dit is de vereenvoudigde vorm van erfelijkheid, komt alleen nog meer bij, sosm wordt het gewoon beide door elkaar gebruikt, zeker met twee dominanten. Ach het was ook niet mijn term, maar een simpel copy paste van de site waar het in ieder geval goed staat uitgelegd als ier misschien een niet helemaal correcte term aan gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry als het als kritiek over kwam. Ik bedoelde het meer als toelichting. Men heeft het eigenlijk over co-dominantie in dit geval omdat het gen A net zo sterk is als B. O is geen gen, maar het ontbreken ervan. http://www.erfelijkheid.nl/erfelijkheid/genen_dominant.php
sterredag
13 jaar geleden
en zo heb ik ook nog wat geleerd :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ; de genen voor de bloedgroep zijn niet dominant of recessief, maar allemaal even 'sterk' . De kans op A of O bij een A en een O-ouder is dus 50/50, en niet 75/25 zoals bij een dominant/recessief erfelijkheidspatroon het geval zou zijn.
sterredag
13 jaar geleden
nou marleen die snap ik niet, want het heeft wel te maken met de combinatie en je erft er nog steeds 1 van de 2 van je ouders en O is dan wel niet recesief, maar wordt niet getoont als er een ander aanwezig is, zoals A. Dat is uiteindelijk anders, omdat O gewoon betekend de gen is er niet, dan dat de gen recesief is. O komt niet naar voren als er iets anders aanwezig is. Dat is ook zo bij de normale erfelijkheidspatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A en O zijn zelf geen genen. Het gen codeert voor de eigenschap ´eiwit A´of juist niet. En als er iets anders is (A, B of A én B), dan is er - uiteraard- niet niks.
Punt is dat als je één gen hebt dat wel codeert voor het eiwit en één dat het niet doet, het niet zo is dat ja altijd dat eiwit hebt of niet. Ze zijn in dat opzicht gelijkwaardig : hebben een even grote kans 'tevoorshijn' te komen.
Moet door middel van een bloedtestje bepaald worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Door dit te gebruiken EASY HOME BLOEDGROEP ZELFTEST.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je dochters kunnen dan zowel A als O zowel positief als negatief hebben. Maar eigenlijk kom je daar niet achter, en waarom zou je, als er geen reden voor is ? Bloedgroep A komt iets meer voor dan O, en positief iets minder dan negatief, dus statistisch gezien is de kans dat ze A+ zijn het grootst, maar dat is geen zekerheid.Ze kunnen ook zomaar allebei de zeer 'gewilde' bloedgroep O- hebben.
Je zou aan de huisarts kunnen vragen of ze het willen testen, maar ik denk niet dat dat vergoed zal worden.

Als je je opgeeft bij de bloedbank als donor, kom je automatisch achter je bloedgroep, maar daar komen ze pas vanaf een jaar of 16 voor in aanmerking.

Dat ik de bloedgroep van mijn beide dochters weet (A+, net als mijn man) komt omdat ik zelfs O- ben. In dat geval testen ze namelijk meteen na de geboorte het navelstrengbloed omdat de moeder dan zo snel mogelijk anti-D moet hebben bij een rhesus-positief kind (beide keren dus), om rhesusproblemen bij een volgende zwangerschap te voorkomen.