Een lastige vraag omdat vrijwel iedereen die sterft, meestal dood gaat aan een of andere ziekte. Naarmate je ouder wordt neemt je natuurlijke weerstand langzaam af en wordt je vatbaar voor levensbedrijgende kwalen. Zodoende gaan waarschijnlijk de meeste mensen dood aan een of andere ziekte. Maar niet allemaal, sommige gaan dood door ouderdom, vaak in hun slaap en op hoge leeftijd. Dan zou je kunnen spreken van gezond sterven.

Toegevoegd op 06-05-2009 19:44:55
verongelukken heb ik even niet meegerekend, denk ook niet dat het de vraag was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja dat kan... de oude zen-meesters deden dat... ze kondigden aan dat ze gingen sterven, namen een kop thee bv en gingen in lotushouding zitten en bliezen gewoon de laatste adem uit...

Toegevoegd op 06-05-2009 19:37:03
voor de ogen van hun leerlingen...

Toegevoegd op 06-05-2009 19:41:46
en soms bleef het lichaam roze en verging niet... Als dat zo was, dan was dat een teken van MahaSamadhi... Een bewijs van de hoogste graad van verlichting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thee? Zal toch wel gif zijn geweest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL... :-))))
Nee want op het moment van sterven is er een falen van wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou nu wurg, sterf je gezond.

Hetzelfde als je verdrinkt. Of als je onderkoeld raakt.

Als je in een ravijn valt, weet ik niet zo goed hoe ik moet antwoorden. Ben je dan gezond als je sterft? Of raak je eerst zwaargewond, met allerlei inwendige trauma's (fysiek, niet psychisch), en sterf je daaraan?

Of is dat niet wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je gezond als je geen lucht meer in je longen hebt? Of water in je longen hebt? Of als je lichaamstemperatuur gevaarlijk laag is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, nee. Ik vind wurging ook geen gezonde toestand, by the way.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat had ik al gezegd toen ik vertelde over "geen lucht in je longen" bij de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet ik suniram, ik reageerde op ratolakliko's vraag':'of is dat niet wat je bedoelde?'
Als je gezond zijnde onder een bus komt; of onder een tram. Noem maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrachtwagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
autobus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tractor
Ja, schiet een kogel door je hasses; was je niet ziek maar ben je wel hartstikke dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je onder een tram of bus komt ga je uiteindelijk toch dood aan verwondigen die je daardoor oploopt.
Dat lijkt me niet erg gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan.
De verlichte meesters hebben controle over de materie(dus ook lichaam) en trekken zich terug uit de stof wanneer het tijd is om deze aardse werkelijkheid te verlaten.
Zij leidden al een vergeestelijkt leven en de aarde was nooit hun werkelijkheid.
Daar komt de uitspraak vandaan: niet van de aarde zijn maar op de aarde, maar dat even terzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doodgaan betekent op zichzelf dat het leven uit het lichaam wijkt. Dat zal altijd gebeuren omdat er iets faalt.

Het grote verschil is:
- of dat in een fractie van een seconde gebeurt of in een langzaam, soms jaren durend, proces.
- of het een gevolg is van een van buiten komend onheil of een van binnen voortgaand proces.

Daarnaast: 'gezond' is een woord dat vele definities kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn overgroot moeder is 96 geworden, dit is inmiddels al een tijdje geleden, maar ze was altijd erg gezond, maar gewoon op een nacht stopte haar hart met kloppen (niet echt een hartstilstand, maar ze was gewoon helemaal dood). Ze stierf dus niet gezond, want iets in haar lichaam stopte er dus gewoon mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven al terecht is opgemerkt, kent het woord 'gezond' een breed scala aan interpretaties. Indien ik het op zou vatten als 'mentaal en fysiek in orde', dus als antoniem van 'gehandicapt', wil ik het voorbeeld van de Griekse wijsgeer Socrates aanstippen. Hij werd ter dood veroordeeld wegens het opruien van de jeugd en toen hij dat hoorde sneed hij bewust, in aanwezigheid van vrienden en familie, zijn polsen door. Dus hij is zeker mentaal in orde gestorven. Tot op het laatste moment heeft hij gefilosofeerd. Of hij ook fysiek in orde was, is moeilijk te zeggen, aangezien hij zich weliswaar automutileerde, maar hij deed dit juist om zijn dood te bespoedigen, dus vanuit zijn geest tastte hij zijn lichaam opzettelijk aan.