Waneer weet je of je iets hebt gebroken?

Ik kan nu al 3 dagen niet op mijn voet staan, nadat ik m hard heb gestoten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Uiteraard weet je het door het maken van een rontgen.
Daarnaast wordt altijd de zogenaamde Ottowa Ankle Rules gebruikt om te kijken of er een mogelijke fractuur is:

• onvermogen de enkel te belasten (vier stappen 2x2 lopen zonder hulp); of
• pijn bij palpatie van dorsale- of caudale zijde van de laterale malleolus (onderste 6 cm); of
• pijn bij palpatie van dorsale- of caudale zijde van de mediale malleolus (onderste 6 cm); of
• pijn bij palpatie van de basis van het os metatarsale V; of
• pijn bij palpatie van het os naviculare.

Even de moeilijke woorden: dorsaal = achterkant, caudaal = onderkant, laterale malleolus = enkelbot aan de buitenzijde, mediale malleolus = enkelbot aan de binnenzijde.
Basis os metatarsale 5 zit midden in de voet aan de buitenzijde (even googlen) en os naviculare zit aan hoog in de middenvoet aan de binnenzijde.

Hoop dat je negatief scoort, dat wil zeggen dat er geen fractuur aanwezig is.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zal blijken als er rontgenfoto is gemaakt. Naar de dokter dus....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou inderdaad even naar de dokter gaan. Als hij erg verdikt is, zou ik dat dit weekeind nog doen. Als dat niet zo is, is het beste om hem zo veel mogelijk hoog houden en er zeker niet op staan. Als de klachten niet verminderen alsnog naar de arts gaan voor foto's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets beschadigd is (bot, weefsel, banden, spieren) zal de plek eromheen opzwellen. Dat is bedoeld om de beschadigde plek te immobiliseren en te beschermen.
Op zich kan zo'n opgezette plek ook erg hinderlijk zijn en zeker in je voet zorgen dat je niet of moeilijk kunt lopen.
Maar in zo'n geval geldt, zeker als het al wat langer duurt: beter safe than sorry, bel de huisarts/huisartsenpost.
Misschien is er alleen een zwelling als reactie op het stoten, maar je moet wel even uitsluiten dat je een botje gebroken hebt bijvoorbeeld. (En als dat wel zo is, kunnen ze je gelijk adviseren wat te doen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je de voet waar je al drie dagen niet op kunt staan aan een dokter laat zien.

Persoonlijk zou ik de éérste dag dat ik niet op mijn voet kan staan al langs de dokter gaan.