Mijn nichtje gebruikt slaappillen. ze zegt dat dit niet slecht voor haar zou zijn omdat het natuurlijk is. hoe overtuig ik haar te stoppen

H et zijn melatonine slaappillen .Ze is er persoonlijk van overtuigd dat het niks uitmaakt en ik heb haar bijna gedwongen te stoppen... wat zijn de bijwerkingen? ik geloof er niks van dat het niet slecht voor haar is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Cryofiel
13 jaar geleden
Nicotine is ook natuurlijk. En uranium. En blauwalg, en slangengif, en opium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niks uitmaakt hoeft ze ze dus ook niet te slikken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haar ouders letten niet echt heel erg op haar...
ze is 13

Het beste antwoord

De dosis melatonine die je hier in Nederland kunt krijgen is zó laag, dat het eigenlijk zelf-suggestie is, als je zegt dat het je helpt.
Van een luchtvaartarts heb ik gehoord, dat 3 mg de minimale dosis is voor énig effect, en dat je eigenlijk pas bij 5 mg per tablet kan zeggen, dat het je helpt in- en doorslapen bij tijdsverschillen/wisseldiensten.

Hier krijg je het in 0,1 mg per tabletje : je zou er dus minimaal 30 (!) en beter 50 moeten nemen voor een effect.

Tenzij een arts ze voorschrijft, dan kan je wel die hogere doses per tablet krijgen.

Mocht dat laatste het geval zijn bij je nichtje, gebeurt het slikken van de melatonine dus onder doktersbegeleiding.

En het is géén verslavend slaapmiddel, maar een lichaamseigen hormoon, dat de meeste mensen aanmaken als het donker wordt, en de dag 'klaar' is met alles wat 'moet'. Het is natuurlijk altijd beter zónder hulpmiddelen te gaan slapen, maar als je uren ligt te woelen, en warme melk en andere oma-middeltjes en een warm bad niet helpen, dan kan melatonine heel wat minder kwaad dan een glas rode wijn, als je het over 'verslavend' hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij mijn weten is melatonine en lichaamseigen stof en is het gebruik van melatonine bij slapeloosheid niet verslavend.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even een toevoeging van Wikipedia:

Melatonine is een van de weinige voedingssupplementen die de strenge beoordeling door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) hebben doorstaan.

Melatonine wordt gebruikt bij:

* verstoord waak-slaapritme, zoals bij jetlag en 'delayed sleep phase syndrome' (DSPS). Het gebruik van melatonine bij jetlag wordt aanbevolen bij mensen die ten minste vijf tijdzones overbruggen (d.w.z. vijf uur tijdsverschil). Bij vluchten naar het oosten zou het effectiever zijn dan naar het westen. In een cochrane review werd het bij jetlag als 'opmerkelijk effectief' beoordeeld.[5] Een meta-analyse in het British Medical Journal uit 2006 daarentegen concludeerde: 'Er is geen bewijs dat melatonine effectief is bij het behandelen van secundaire slaapstoornissen of slaapstoornissen die het gevolg zijn van slaapbeperking, zoals jetlag en slaapstoornissen bij ploegendienst. Er is wel bewijs dat het bij kortdurend gebruik veilig is.[6] Er was bij deze meta-analyse een gering effect, dat echter niet statistisch significant was.
* algemene inslaapstoornissen
* slaapstoornissen bij kinderen met leerproblemen, autisme, hersenverlamming of visusstoornissen, inclusief blindheid
* bij personen met ADHD wordt het experimenteel toegepast, omdat in deze doelgroep slaapstoornissen vaak voorkomen
* ter ondersteuning van het afbouwen van benzodiazepine-agonisten
* in klinisch onderzoek als weesgeneesmiddel bij verstoord waak-slaapritme bij blinden zonder lichtperceptie (een dosering is nog niet vastgesteld)

Er zijn verder aanwijzingen voor gunstige effecten van melatonine op het immuunsysteem, behalve bij auto-immuun reumatoïde artritis; deze ziekte kan verergeren onder invloed van melatonine. Verder heeft melatonine antioxiderende eigenschappen die bescherming kunnen bieden tegen DNA-beschadiging en kanker.

De bijwerkingen van melatonine lijken beperkt tot sufheid overdag bij langdurig gebruik van hoge doses (zoals 3 tot 5 mg), en tot het verder naar achteren verschuiven van de slaapfase bij op een verkeerde tijd innemen van de melatonine (vóór 15.30 uur en ná 24 uur). Onderzoekers en artsen die ruim 20 jaar melatonine voorschrijven hebben tot nu toe geen schadelijke effecten waargenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat haar dit lezen:

Melatonine is een middel dat in Nederland nog niet is goedgekeurd door de overheid. Het voorschrijven door artsen en het maken en afleveren van capsules of tabletten door de apotheek is experimenteel.

Melatonine is een hormoon. Het wordt door de pijnappelklier in de hersenen gemaakt.

De afgifte komt 's avonds op gang. Onder invloed van licht wordt de melatonineafgifte weer minder. Men denkt dat melatonine iets met het bioritme van de mens heeft te maken.

Vooral jonge kinderen hebben in het donker een duidelijke melatonineafgifte. Bij ouderen neemt dit geleidelijk af. Men denkt dat de inslaapstoornissen bij ouderen daar mogelijk mee hebben te maken. Ook blinde mensen kunnen slaapproblemen hebben door het niet ‘gelijk lopen' van hun biologische klok met de werkelijke tijd. Mogelijk is een verstoorde melatonineafgifte hiervan de oorzaak.

Het gebruik als slaapmiddel is nog in onderzoek. Er zijn nog onvoldoende gegevens over de werkzaamheid.

Behalve het gewenste effect kan Melatonine ook bijwerkingen geven. De belangrijkste bijwerkingen zijn misselijkheid, hoofdpijn, slaperigheid en overgevoeligheid.
Maagdarmstoornissen, zoals misselijkheid, huiduitslag en jeuk.

Er zijn nog onvoldoende gegevens over de veiligheid bij het gebruik door kinderen en bij mensen met epilepsie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijwerkingen kunnen zijn: slapeloosheid, geirriteerdheid, abnormale dromen, migraine en lichamelijke hyperactiviteit.
Heel soms kan je zelfs deze bijwerkingen krijgen: slecht zien, huiduitslag, jeuk, tranende ogen, slechte adem, te hoge speekselproductie en opvliegers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als je de bijsluiter van elk willekeurig geneesmiddel leest, kom je zo'n lijstje tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de bijsluiter van paracetamol eens doorneemt schrik je je ook het apelazerus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
linkje?
deze bijwerkingen staan niet op mijn potje. (ook niet in de bijsluiter)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie deze website: alle informatie over alle geneesmiddelen verkrijgbaar in Nederland, http://www.farmacotherapeutischkompas.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, het gaat wel over een dosis van 2mg.
als ze slaapproblemen heeft zal ik eerst de oorzaak daar van zoeken in plaats van "experimentele"medicijnen te slikken.
kijk hier ook even dan word je zelf ook wat wijzer .

http://www.lerenslapen.nl/page/1575/melatonine-slaapmiddel.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet via de huisarts is maar van de drogist zou ik helemaal gerust zijn. Dat is namelijk een hele dunne spoeling van wat je op recept krijg. Overigens is ook dat niet verslavend. Het enige wat wél veronrustend is, is dat het heel duur is in verhouding tot de geringe werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denkt ze dat ze melatonine nodig heeft? Als ze geen autisme of adhd heeft, blind is of een hormoonstoornis heeft, doet het spul namelijk helemaal niks. De dosering die in de pilletjes van de drogist zit is bovendien zo laag dat het sowieso niks doet.

Het lijkt er dus meer op dat ze zichzelf heeft wijsgemaakt dat ze deze pilletjes nodig heeft. Kwaad kan het niet echt, maar een hele gezonde gedachtengang is het ook niet. Ze kan net zo goed een smartie slikken voor het slapen gaan en zichzelf wijsmaken dat ze daar goed door slaapt. Alhoewel de chocolade en de suiker in de smartie misschien slechter voor haar zijn dan de melatonine in die pilletjes.

Misschien kun je haar overtuigen door haar uit te leggen dat ze zichzelf voor de gek aan het houden is. Over haar gezondheid hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ahdh?
heb je een betrouwbare link waar adhd en melatonine aan elkaar gekoppeld worden?
via google krijg ik wel wat maar dat zijn alleen korte artikelen.
De Engelse wikipedia geeft veel meer informatie dan de Nederlandse.
In de VS wordt melatonine sinds de jaren 60 gebruikt en werd daar toen gezien als een wondermiddel. Ook is het daar vrij verkrijgbaar in grote dosissen.

Ik ga de wiki pagina niet vertalen maar een paar termen:
lage dosissen werken ook (0.3 a 0.5 mg)
antioxidant, kanker, overgewicht, migraine, enz.
Ik zeg hier niet dat het een wondermiddel is, maar al deze termen komen wel uit "echte" onderzoeken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin