Hoe kom je aan oogsnotjes?

hoe ontstaan oogsnotjes, een wat is het precies..
en misschien nog belangrijker, waar is het goed voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Er komen allerlei dingen in je ogen terecht die er niet in horen. Je knippert de hele dag met je ogen zodat het hoornvlies (de buitenkant) van je oog vochtig blijft.
Daarmee worden gelijk stofjes en dergelijke 'weggespoeld'. Dat hoopt zich op in je ooghoeken en wordt met een miniem beetje slijm weggewerkt. Zodra het uit je eigenlijke oog is droogt het uit en wordt het hard: een snotje, of slaap, of vast nog veel andere namen.
Het is dus eigenlijk een teken dat je oog opgeruimd heeft ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ken iemand die daar heel veel last van heeft. Volgens zijn huisarts heeft hij een virus in zijn lijf, wat hier verantwoordelijk voor is. Het is nergens goed voor.
En als ik het goed begrepen heb, is het nog besmettelijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat hetzelfde als wat ik ken als oogstrontje? Dat is een ontsteking van een zweet- of talgklier in het ooglid. Je ooglid is dan rood en doet pijn. Vaak ontstaat een puistje met een puskopje. Je oog traant meer dan normaal en je bent gevoeliger voor fel licht of hebt de hele tijd het gevoel dat er iets in je oog zit.
Een strontje ontstaat als een zweet- of talgkliertje verstopt raakt door bacteriën. Het wordt ongeveer zo groot als een erwt. Een strontje gaat bijna altijd vanzelf weer over. Als het strontje rijp is, barst het open. De pus stroomt weg. Het puistje droogt in en geneest.
Je kunt de rijpingstijd (en dus de genezing) versnellen met warme compressen (bijvoorbeeld in heet water gedrenkte wattenschijfjes). Leg de compressen op het strontje. Doe dit een paar keer per dag.
Amadea