Hoe krijg ik het eelt het beste van van handen af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Het is toch fijn om een beschermlaagje op je handen te hebben?

Het beste antwoord

Stoppen met betonblokken slepen ;)

Eelt is een bescherming van je huid op plekken die vaak belast worden. Feitel;ijk is het dus je eigen handschoen. Als jij eelt krijgt op je handen, gebruikt je de handen regelmatig voor andere dingen dan bv typen, schrijven eten ed. Ik denk dan aan: Sporten (Hokeystick), klussen (Hout, stenen) ed. Als je die activiteiten niet meer uitoefent, gaat het eelt vanzelf weg./

Als dat geen optie is:
- Insmeren met creme zorgt ervoor dat de ghuid de belasting als minder belastend ervaart, en de eeltlaag zal dunner worden
- Handschoenen aan doen bij de zwaardeere activiteiten

Als dat niet voldoende effect heeft, kan je met een eeltrasp of puimsteen aan de gang. Echter: Dit zal de aanmaak van nieuw eelt stimuleren: Zorg ervoor dat je na het schuren je handen goed in de creme zet, en dat je niet verslaafd elke dag gaat raspen: Dan kom je in een zichzelf versterkende situatie terecht waar je elke dag meer moet raspen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

schuren met een puimsteentje.
Rieneke1
13 jaar geleden
Met een eeltrasp. Je kunt die kopen bij de drogisterij. En dan je eelt er af raspen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is hoe krijg ik eelt van mijn handen af. Het antwoord is schuren. Maar beter is te voorkomen dat je eelt op je handen krijgt! Dan gaat het (oude) eelt vanzelf weg.
Advies: draag b.v. werkhandschoenen of i.d. Bij de bouwmarkt te koop voor iedere klus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weghalen of vanzelf laten verdwijnen door je handen regelmatig in te smeren met een vette creme. Dan blijft je huid soepel en verdwijnt ook tzt. de eelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het lelijke knobbels zijn: schuren of raspen zoals gezegd.

Als het een laagje is waar je geen last van hebt:
laten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat eelt verdwijnt als je een paar weken vakantie hebt en veel zwemt maar zolang je zwaar werk doet is het een normaal iets dat er eelt op je handen komt, dus waarom zou je het eraf willen halen dan krijg je blaren lijkt me eelt toch iets prettiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoppen met werken.

Je moet er alleen iets aan doen als je er last van hebt. Het eelt werkt als een natuurlijke beschermlaag en "groeit" op plaatsen die je veel belast. Waarom zou je een bescherming van je lichaam verwijderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorzichtig er af schuren en daarna nooit meer(zware) handenarbeid verrichten. Tevens daarna regelmatig inwrijven met verzorgende creme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een elektrisch manicureset haal je eelt van je handen, daarna wel goed insmeren met een goed hydraterende creme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je met je handen beschuiten verkruimelt ,dan schuurt dat je handen.
Iedere week een gehaktdag is misschien een oplossing.
13 jaar geleden
Een speciale eeltrasp is nog de beste en veiligste manier om zelf eelt te verwijderen, anders moet je naar een manicure. Een eeltrasp is een klein, handzaam gereedschap dat je bij de drogist kunt kopen. Door de rasp voorzichtig over de eeltlaag te halen wordt de eeltlaag dunner en verwijder je zo het eelt. Bij de 'ouderwetse' eeltrasp is een handdoekje eronder wel zo handig, maar en zijn tegenwoordig apparaatjes in de handel die het eelt opvangen, wel zo handig! Een vochtig gemaakt puimsteentje is ook een prima alternatief.

Heb je veel last van eelt, ook op je voeten bijv. dan is het goed om 2-3 keer per week een badje te nemen met zachte, alkalivrije zeep. Enkele minuten is voldoende, anders wordt de huid te week. Droog daarna je handen of voeten goed af. Verder werkt het insmeren van je handen en voeten ook verzachtend, vooral voor het slapen gaan.Er zijn speciale cremes, maar ook babyolie werkt prima.
amc
13 jaar geleden
Je handen lang laten weken in zout water. Waardoor je die rimpels krijgt. En dan met een eeltborstel schuren.