Ik wissel het het liefst af..eerst warm..dan koud.

Als het water warm is gaan je huidporiën nog iets verder openstaan..althans zo denk ik dat te voelen..en kun je alle afvalstoffen in die huid gemakkelijk verwijderen..wegspoelen.

Daarna spoel je je lekker af met koud water en..je voelt je weer topfit.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek genoeg moet je warmte met warmte bestijden en koudheid bestrijden met koudheid.
Het beste is te douchen op de temperatuur waar die vorige week ook op stond
De normale temperatuur.
Als je nu gaat douchen met kouder water en daarna ga je naar buiten dan is de temperatuursverschil veel groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met warm weer douche ik vaak eerst met koud en voor ik uit de douche ga met warm water. Zo heb je meer kans dat je het koud hebt als je uit de douche komt en het niet meteen weer smoorheet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je koud gaat douchen gaat je lichaam extra zijn best doen om zich weer op te warmen. Daardoor krijg je het nog warmer dan eerst.

Handig is eerst koud douchen en daarna geleidelijk warmer douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik douche het liefst lauwwarm, dus niet helemaal koud, maar niet te warm.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, om warmte met warmte te bestrijden en koudheid met koude!!!
Voor het kortdurende gevoel klopt het, dat wanneer je onder een warme douche vandaan komt de buitenlucht 'kouder' aanvoelt. Dit komt alleen omdat de thermosensoren in de huid een afkoeling signaleren: van douchewater (40+ graden) naar buitenlucht (<40 graden).
Daarbij nog het effect van verdamping van restvocht op de huid wat warmte onttrekt. Een warme vochtige huid zal meer verdampen dan een koud vochtige huid.
Je TOTALE lichaamswarmte zal alleen maar toenemen met warm douchen tenzij je dit héél kort doet.
Grote langdurige fysieke inspanning verhoogt de lichaams temperatuur, zelfs bij veel transpiratie! 'Koorts" kan oplopen tot wel 39 graden en hoger.
Top(duur)sporters koelen vaak vóór en na hun inspanning hun lichaam.

TIP: Een ventilator in een te warm huis geeft de beste verkoeling indien je huid vochtig is.

Oververhitting bij combinatie inspanning en warm weer (heatstroke) MOET je koelen en NOOIT, zeker bij warm weer, het lichaam tegen afkoelen beschermen met een Aludeken!!!