Wat te doen als je emetofobie(braakangst) hebt en gaat vliegen?

Ik ga deze vrijdag vliegen naar zakynthos in Griekenland. Heb er zin in, alleen het vliegen staat mij tegen. Ik heb geen vliegangst of iets dergelijks maar de angst om misselijk te worden op plekken waar je niet snel weg kan. Heeft iemand tips hiervoor om een comfortabele vlucht te hebben? 1 van mijn grootste angsten is om over te geven in het vliegtuig en niet weg te kunnen. Zelf heb ik al meer dan 5 jaar overgegeven. Maar de angst blijft altijd.
Zelf heb ik al meer dan 5 jaar NIET** overgegeven.

een jaar geleden
2K
Pieterke
een jaar geleden
Je bedoelt meer dan 5 jaar NIET overgegeven?
Amadea
een jaar geleden
Er zit in het netje achter elke stoel een spuugzakje, dus je hoeft niet bang te zijn dat je niet weg kunt lopen.

Antwoorden (1)

Bij emetofobie heb je gedachten dat je moet overgeven. Deze gedachten heb je zelf in de hand: je kunt ze versterken of relativeren. Accepteer dat je deze (onschuldige) angst hebt, en dat dit een vervelend gevoel geeft. Meer niet.

Als je in het vliegtuig veel tijd hebt je op de angst te concentreren, is het moeilijker deze los te laten. Probeer dus zoveel mogelijk afleiding te zoeken, leesmateriaal meenemen e.d.
Misschien stelt het gerust te weten dat er een braakzakje achterop elke vliegtuigstoel zit: je hoeft in het ergste geval dus niet weg te lopen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je al meer dan 5 jaar niet hebt overgegeven: dat is positief en vertrouwenwekkend!
SimonV
een jaar geleden