Hoe ga ik om met kritiek?

Beste mensen,
Afgelopen week ben ik als vrijwilliger aan het werkt geweest op een evenement (opbouwen etc.) Mijn groepje werd begeleid door een ex-militair. En dat was ook zeker te merken. 'Jij moet' 'ik wil' 'hierkomen' 'nu!' 'Meekomen' was zo ongeveer het enige wat hij kon zeggen. Ook was hij vaak niet tevreden, en schold hij ons zo nu en dat uit. Nu weet ik prima dat hij het niet slecht bedoeld, en dat dit nu eenmaal zijn mentaliteit is maar door hem is wel mijn hele week verpest. De hele organisatie was goed, leuk, en gezellig. Maar door hem ben ik vroegtijdig naar huis gegaan omdat ik er niet goed mee kon omgaan. Mijn vraag aan jullie is: hoe kan ik omgaan met deze kritiek? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik me niet druk maak om wat hij zegt?

Vergeleken met vroeger kan ik er al veel beter mee omgaan, maar toch blijf ik er maar aan denken en wordt het uiteindelijk een hele negatieve ervaring, terwijl het verder heel leuk was.

Alvast bedankt,
Bart.

Weet jij het antwoord?

/2500

Op een goede manier met kritiek omgaan: kijken of je het vindt kloppen wat er wordt gezegd, of niet. Als je het niet begrijpt om verduidelijking vragen. Als je de kritiek terecht vindt kun je kijken of het je lukt om iets aan je gedrag te veranderen, Maar wat jij beschrijft: afblaffen en uitschelden: dat is geen manier om kritiek te geven! Bij uitschelden zou je kunnen melden dat je daar niet van gediend bent, en dat je graag op een andere toon hoort dat je iets niet goed doet. Maar eng is dat natuurlijk wel.... Tegelijkertijd: van jouw kritiek op deze meneer kan HIJ weer wat leren!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100