Hoe ga ik om met kritiek?

Beste mensen,
Afgelopen week ben ik als vrijwilliger aan het werkt geweest op een evenement (opbouwen etc.) Mijn groepje werd begeleid door een ex-militair. En dat was ook zeker te merken. 'Jij moet' 'ik wil' 'hierkomen' 'nu!' 'Meekomen' was zo ongeveer het enige wat hij kon zeggen. Ook was hij vaak niet tevreden, en schold hij ons zo nu en dat uit. Nu weet ik prima dat hij het niet slecht bedoeld, en dat dit nu eenmaal zijn mentaliteit is maar door hem is wel mijn hele week verpest. De hele organisatie was goed, leuk, en gezellig. Maar door hem ben ik vroegtijdig naar huis gegaan omdat ik er niet goed mee kon omgaan. Mijn vraag aan jullie is: hoe kan ik omgaan met deze kritiek? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik me niet druk maak om wat hij zegt?

Vergeleken met vroeger kan ik er al veel beter mee omgaan, maar toch blijf ik er maar aan denken en wordt het uiteindelijk een hele negatieve ervaring, terwijl het verder heel leuk was.

Alvast bedankt,
Bart.

een jaar geleden
1.3K
Edraket
een jaar geleden
"Hier komen" en "meekomen" zijn opdrachten, en zijn mijns inziens geen kritiek..
Thecis
een jaar geleden
@Edraket
Tonatie kan veel verschil maken. En de tonatie (samen met schelden) kan zeker afkeuring uitdragen. En dat is zeker een vorm van kritiek.
Castle
een jaar geleden
Je moet voor jezelf op leren staan. Als iemand je afblaft dan mag je dit aangeven. Kritiek kun je altijd accepteren mits goed onderbouwd. Ze hadden blij moeten zijn met een vrijwilliger. Als iemand je benadert zoals jij nooit bij een ander zou doen dan vraag je die persoon zijn gedrag aan te passen. Dat iemand op een bepaalde manier is gegroeid geeft die persoon geen vrijbrief om maar orders te geven en te schelden.
Antoni
een jaar geleden
@Bartjekwartje, vroegtijdig naar huis gaan vind ik een nogal passieve reactie. Beter had je zijn gedrag aan de orde kunnen stellen, eventueel samen met een aantal collega-vrijwilligers. Heb je hem op zijn gedrag aangesproken? Zo te lezen niet. Dan had hij geweten van jouw gevoelens en had hij zijn gedrag kunnen aanpassen. Een actievere opstelling aannemen, zo raad ik je aan voor een volgende keer. En er dan een leuke tijd van maken!
Antoni
een jaar geleden
@Bartjekwartje, ook had je eventueel om een andere taak bij een andere leidinggevende kunnen vragen. Dat lijkt mij ook niet onmogelijk bij een groot evenement met veel vrijwilligers.

Antwoorden (1)

Op een goede manier met kritiek omgaan: kijken of je het vindt kloppen wat er wordt gezegd, of niet. Als je het niet begrijpt om verduidelijking vragen. Als je de kritiek terecht vindt kun je kijken of het je lukt om iets aan je gedrag te veranderen,
Maar wat jij beschrijft: afblaffen en uitschelden: dat is geen manier om kritiek te geven! Bij uitschelden zou je kunnen melden dat je daar niet van gediend bent, en dat je graag op een andere toon hoort dat je iets niet goed doet. Maar eng is dat natuurlijk wel.... Tegelijkertijd: van jouw kritiek op deze meneer kan HIJ weer wat leren!
een jaar geleden