Angst voor stille verslikking, hoe verhelp ik dat?

Ik heb de laatste tijd een probleem, ik ben bang dat ik me verslik, en sinds ik er meer over lees ben ik erachter gekomen dat je je ook onopgemerkt kunt verslikken. (Stille verslikking/aspiratie) Hierdoor hoest ik veel zonder dat ik echt hoef te hoesten, puur omdat ik bang ben dat er onopgemerkt voedsel in mijn luchtwegen zit. Ik heb ook af en toe pijn bij het inademen, zou dit een gevolg kunnen zijn van het vele hoesten? En is het überhaupt mogelijk om je stil te verslikken als je fysiek in orde bent?

een jaar geleden
2K
Pieterke
een jaar geleden
Die pijn kan inderdaad komen door het vele hoesten.
Je slikt ongeveer 1x per minuut, buiten het eten en drinken om.
Het lijkt mij dat je inderdaad de kans loopt je stil te verslikken maar zeker weten doe ik dat niet. Het lijkt me verstandig dat je e.e.a. met je huisarts bespreekt.
Hier vind je nog wat informatie over slikstoornissen en wat je er aan kunt doen:
https://www.rijnstate.nl/aandoening-en-behandeling/slikstoornissen/
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Verslikken overkomt iedereen wel eens. Ook dat je het gevoel hebt dat je bijna stikt. In je luchtweg zitten 4 bepaalde punten die hoestreactie geven zodra er eten langskomt. Het eerste punt zit vrij hoog in je luchtweg en veroorzaakt de eerste hoest. Dat is meestal voldoende. Zakt het eten echter dieper en stroomt het langs de andere punten, dan wordt het hoesten steeds heviger. Daar zit zo'n enorme kracht dat het eten wel terug naar boven moet. Of je nou jong bent of oud, gezond bent of iets mankeert, je kan altijd verslikken. Meestal gaat het goed maar kan ook met nare gevolgen. Dat je stikt tijdens verslikken is heel extreem maar niet onmogelijk. Praat erover met je huisarts en die zal je wel doorsturen naar een goeie logopedist. Logopedisten kunnen je alles vertellen over slikken, verslikken en de angst die daarbij komt kijken. Ze kunnen die angsten wegnemen.

Antwoorden (1)

Bij een gezond jong persoon kan het helemaal niet gebeuren dat die zich stil verslikt! Kennelijk is niet nog niet tot jou doorgedrongen dat de informatie die daarover gegeven wordt alleen van toepassing is op (meestal oudere) mensen met een ziekte die problemen met kauwen en slikken geeft. In verpleeghuizen moet daarom het personeel bedacht zijn op stille verslikking en sommige patiënten krijgen drinken alleen nadat het eerst verdikt is, zodat ze er zich niet in kunnen verslikken. Als je deze informatie tot je door laat dringen zul je beseffen dat jouw angst ongegrond is en kun je die hopelijk achter je laten.
Amadea
een jaar geleden