Wat te doen tegen emetofobie?

Hallo, ik al sinds een paar jaar last van emetofobie. Sinds 3 weken heb ik nu ook dat ik elke ochtend kotsmisselijk ben. Dit is nu ook de reden dat ik aan de bel trek en naar de huisarts ga. Heeft iemand tips om hiermee om te gaan en ook tegen de ochtend misselijkheid?

een jaar geleden
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Waarom ben je s ochtends misselijk?
crispy
een jaar geleden
er staat heel veel over op internet. Even googlen op emetofobie behandelen.
https://www.psyned.nl/angsten/soorten-angst/emetofobie/
CT5555
een jaar geleden
@tinus1969, komt wss door angst. Ik ontbijt elke dag wel maar 15 min na het ontbijt word ik bang dat ik misselijk word en dat word het erger
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Kan deels ook lichamelijk zijn. Denk aan voedingspatroon en tekorten aan voedingstoffen. Dan kan een alternatief genezer je wat ondersteunen.

Antwoorden (1)

een paar tips:
-Praat met anderen over jouw situatie. Het kan helpen om hardop uit te spreken waar je mee zit.
-Begrijp hoe jouw lichaam werkt. Besef dat overgeven vervelend kan zijn, maar geen kwaad kan.
-Probeer te relativeren. Bedenk hardop wat het ergste is dat er kan gebeuren als jij of iemand anders overgeeft.
-Schrijf jouw gedachten op als je de angst voelt opkomen. Lees ze op een later moment terug en bedenk: waar kwam de angst vandaan? Wat voelde ik precies? Waren mijn gedachten reëel?
-Zoek afleiding. Als je de angst voelt opkomen kun je bijvoorbeeld een vriend(in) opbellen of iets ontspannends gaan doen.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@crispy, regelmatig overgeven kan wel kwaad. Het maagzuur is niet goed voor de slokdarm. Het is beter te voorkomen dat er (regelmatig) maagzuur in de slokdarm komt.