Kan je allergisch zijn voor een koolzuurhoudend drankje met weinig alcohol er in?

Goedemiddag,

Ik heb nu al 2x een soort “allergische reactie” gehad nadat ik een fles Smirnoff Ice op had. Ik kreeg rode vlekken op mijn gezicht en ik vertrouw het niet. Dit is niet de enige vorm van alcohol die ik die avonden op had dus ik weet niet zeker waar het vandaan komt. Dus is er een mogelijkheid dat ik gevoelig/allergisch ben voor Smirnoff Ice?
Ik vind dit namelijk wel lekker en zou het jammer vinden als ik dit niet meer kan drinken.

Ps: bij bijvoorbeeld wodka of rum heb ik nergens last van.

Alvast bedankt

5.5K
Pieterke
2 jaar geleden
Je kunt overal allergisch voor zijn dus ja dat kan. Kijk eens of je die reactie ook krijgt als je alleen Smirnoff Ice op hebt.
tinus1969
2 jaar geleden
Van alles kan - maar ik zou eerst eens checken wat je hebt gegeten.

Antwoorden (1)

Alcoholallergie, ook wel alcoholintolerantie genoemd, is mogelijk, maar dat komt maar zelden voor. Wat vaker voor komt is dat de allergie wordt veroorzaakt door de granen, waarvan de alcohol is gemaakt, of van de conserveringsmiddelen die in de drank zitten. De alcohol in de diverse soorten dranken, worden van verschillende granen gemaakt. Daarom kan het heel goed zijn, dat je nergens last van hebt bij andere alcoholische dranken.
En dat je juist bij een koolzuurhoudende alcoholische drank een allergische reactie lijkt te krijgen is niet heel ongewoon. Koolzuurhoudende dranken veroorzaken eerder allergische reacties dan dranken zonder.
Advies:
1. Mijd alcoholische dranken met koolzuur, omdat deze eerder een allergische reactie veroorzaken.
2. Als je ook allergische lijkt te zijn voor andere alcoholische dranken (zonder koolzuur), probeer dan voor jezelf te achterhalen welke dat zijn en wat ze gemeen hebben (welke graansoort is gebruikt om de alcohol te maken, welke conserveringsmiddelen zitten erin). Zo kan je achterhalen waar je allergisch voor bent.
3. Wordt het erger, ga dan naar je huisarts. Hij/zij kan je testen om te achterhalen waar je precies allergisch voor bent.