Hoe kan het dat bloedarmoede (ijzergebrek) lijdt tot de hele dag snakken naar ijsklontjes?

Wat heeft het kauwen op blokjes bevroren water voor invloed op het ijzergehalte van het lichaam van die persoon?
. . .
Het lezen dat het hebben van bloedarmoede een gezwollen tong tot gevolg kan hebben doet mij nu vermoeden dat dit er de oorzaak van zou kunnen zijn. Het zuigen op ijsblokjes verzacht namelijk de last die je daarvan hebt.

Amadea
2 jaar geleden
6K

Antwoorden (1)

Kort antwoord, dat weet men niet. Dit wordt nog onderzocht.

Lang antwoord:
Pagofagie is een zeldzame aandoening waarbij patiënten (vooral kinderen en zwangere vrouwen) verslaafd zijn aan ijs dat enkel bestaat uit bevroren water (geen consumptie-ijs). In veruit de meeste gevallen ontstaat deze ijsverslaving als gevolg van een ijzergebrek (ferriprieve anemie) al speelt een psychische ziekte soms ook een rol. Naast de ijsverslaving treden ook symptomen op door het gebrek aan ijzer in het bloed, zoals vermoeidheid en duizeligheid. Ook zijn er complicaties mogelijk door het eten van het ijs. Wanneer de klachten meer dan één maand aanwezig zijn, is het belangrijk om een arts op te zoeken. De arts controleert dan de ijzerwaarden in het bloed en stelt een behandeling voor zodat er geen complicaties ontstaan.

Pagofagie is een vorm van de eetstoornis pica. Bij pica hunkert een patiënt naar iets zonder voedingswaarde, zoals krijt, klei of papier en kauwt hij hier op. Bij pagofagie eet een patiënt bevroren water. De pathogenese van pagofagie is onduidelijk anno september 2020. Het kauwen op ijs zou mogelijk wel de alertheid kunnen verhogen.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/186756-pagofagie-ijsverslaving-door-ijzertekort-in-het-bloed.html
Thecis