Moet een specialist terugbellen bij telefonisch consult?

Moet een specialist terugbellen bij telefonisch consult, als ze geen tijd hebben afgesproken om te bellen en bij de eerste keer bellen de patiënt net te laat is om op te nemen?

2 jaar geleden
2.1K
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Als je (net) te laat bent (of om andere reden niet kon opnemen), kun je zelf ook even bellen.
Om te vragen hoe nu verder. Misschien kun je worden doorverbonden. Of wordt er alsnog een afspraak gemaakt over een tijdstip.

Antwoorden (2)

Hij moet niet maar zal wel terugbellen als je niet opgenomen hebt.
Je kunt terugbellen maar de kans is groot dat hij dan niet bereikbaar is.
SimonV
2 jaar geleden
De meeste zorgverleners zijn heel erg druk met allerlei zaken. Wanneer een patient niet bereikbaar is, hebben ze zat anderen die wel bereikbaar zijn / die ze kunnen helpen. Soms komt het daardoor voor dat ze niet kunnen terug bellen.

Zeker bij specialisten is het geen uitzondering als ze een heleboel zaken hebben om af te handelen. Ik weet van een specialist met een eigen praktijk dat diegene ca 20 terugbelverzoeken had per dag (buiten alle behandelingen, vergaderingen, administratief werk, etc om). Wanneer iemand dan niet op neemt, ga je door naar de volgende en kom je er ook niet altijd meer aan toe om iemand nogmaals te bellen (zeker als bijv de helft niet op neemt).

Het is natuurlijk niet wenselijk en wel aardig om het nogmaals te proberen. Specialisten (en ook andere zorgverleners) vind het echter ook fijn als ze aan het einde van de dag naar huis kunnen gaan. Ik weet dat die specialist van hierboven vaak tot 20.00 nog mensen terug belde. In diegene's eigen tijd, niet betaald, en ten koste van het huisgezin. Maar de patienten waardeerden het wel, maar ik weet niet of het het waard is.

Maar op de vraag of een specialist moet terugbellen. Nee, ze hebben namelijk al gebeld en diegene was op dat moment niet bereikbaar. Komt overeen met een afspraak (ook al in het een inloopafspraak), als je er niet bent, ligt de bal weer bij de patient (tenzij het gaat om een direct levensbedreigende situatie waarbij patientveiligheid in gevaar is).
Thecis
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
?
"Als je er niet bent, ligt de bal weer bij de patiënt": wat onduidelijk. Als de patiënt al weet dat de specialist geprobeerd heeft te bellen, moet hij dan de specialist lastig vallen en niet wachten tot de specialist weer tijd heeft om zelf te bellen?
Thecis
2 jaar geleden
@simon
Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid. Kan de specialist je niet bereiken, is het niet aan de specialist om te blijven proberen om iemand te bereiken. In theorie klinkt dat wel leuk, maar in de praktijk ben je dan per dag wellicht een uur kwijt aan mensen nogmaals proberen te bellen. Die tijd heb je gewoon niet.
En nee, je hoeft de specialist dan niet lastig te vallen. Je belt naar de receptie. Dat is ook precies de reden dat je bijna altijd via een receptie belt. Zodat de specialist gericht te werk kan gaan.
SimonV
2 jaar geleden
Zelf heb ik een vaste telefoon. Als ik thuis kom en iemand niet de voicemail ingesproken heeft, weet ik niet of iemand mij gebeld heeft. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat als je niet terugbelt, de specialist nooit meer iets laat horen. En helemaal niet als er zelfs een telefonisch consult afgesproken is.
Thecis
2 jaar geleden
Als ikzelf terugbelverzoeken heb, en er is een voicemail, zal ik die altijd inspreken. Anders weet je inderdaad niet of iemand wel of niet gebeld heeft. Ik weet ook dat niet iedereen de voicemail afluistert (of stug volhoudt dat er niets ingesproken was totdat je tijd en datum van bellen doorgeeft...).
Ik probeer altijd max 3 maal te bellen. Anders blijf je bellen.