Hoelang kan een mens zonder slaap?

En zou je dat moment van in slaap vallen kunnen uitstellen door te gaan duursporten en dan met name door lange afstanden te doen zoals een ultraloop of een elf steden zwemtocht

2 jaar geleden
1.9K
SentWierda
2 jaar geleden
Dezelfde vraag is gesteld op 2 maart 2017. Met 2 antwoorden (1 van SimonV).

Antwoorden (2)

De langste geregistreerde tijd zonder slaap is ongeveer 264 uur, of iets meer dan 11 opeenvolgende dagen. Hoewel het onduidelijk is hoe lang mensen precies kunnen overleven zonder slaap, duurt het niet lang voordat de effecten van slaaptekort zichtbaar worden. Na slechts drie of vier nachten niet geslapen te hebben, kun je gaan hallucineren. Langdurig slaaptekort kan leiden tot: cognitieve stoornissen prikkelbaarheid waanideeën paranoia psychose Hoewel overlijden aan slaapgebrek uiterst zeldzaam is, kan het gebeuren. Lees verder om erachter te komen hoe een volledige 24 uur of langer wakker blijven uw lichaam kan beïnvloeden en hoeveel slaap u daadwerkelijk nodig heeft om te kunnen functioneren.
Thecis
2 jaar geleden
Een mens kan circa 100 uur zonder slaap.
Al na 2 à 3 dagen (48 tot 72 uur) begint grote moeheid, slaperigheid en telkens weer een zwaar kwellende slaapdrang. Na circa 100 uur ontstaat een duidelijke psychose.
Proberen de slaaploze periode (slaaponthouding oftewel slaapdeprivatie) te rekken heeft geen zin omdat de lichamelijke conditie steeds slechter wordt.
Bron: o.a. Winkler Prins encyclopedie.