Hoe kan iemand zijn geheugen verbeteren?

Ik ben master student en merk dat ik met grote volume theorie veel informatie al gauw ben vergeten. Wat zijn wat goede tactieken om de geleerde stof goed te onthouden? Ik neem alles een paar keer door maar als ik bij het einde ben ben ik het begin alweer vergeten. Slecht voor tentamens
Heeft er iemand advies ?
Ik speel war geheugen spelletjes maar denk niet dat het voldoende is

2 jaar geleden
1.2K
Pieterke
2 jaar geleden
Alles hardop lezen. Dan komt de informatie op 2 manieren tot je, door het te lezen en door het te horen. Dat kan echt helpen weet ik uit ervaring.
Anna95
2 jaar geleden
Top bedankt
Griffin
2 jaar geleden
Wat is de kracht van reclame? Herhaling!

Het beste antwoord

Probeer het allemaal zo te leren en te onthouden alsof je de leerstof aan iemand anders zou moeten uitleggen, inclusief voorbeelden etc. Dan beheers je de stof echt.

Je schrijft dat je alles een paar keer doorneemt, maar je zou de momenten van herhaling niet te dicht bij elkaar moeten leggen. Is het tentamen heel binnenkort, dan kom je daarmee natuurlijk in tijdnood, maar misschien is het een goed advies voor een volgende keer.
.
Als je tijdens de (werk)colleges al opgaven hebt moeten oefenen, dan is de kans groot dat vergelijkbare opgaven in het tentamen voorkomen. Maak dus oefenopgaven opnieuw, zo raad ik je aan. Ook dan leer je de stof opnieuw.
Toegevoegd op 11 januari 2022 21:48: tekst
Antoni
2 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor het goed opnemen van informatie is onder andere nodig, dat je 1. interesse hebt in de stof. 2. niet afgeleid wordt door andere prikkels, 3. de tijd hebt om de stof op te nemen, 4. het geheugenmateriaal aan andere opgeslagen informatie kunt verbinden. De omstandigheden, waarin je verkeert kunnen veel uitmaken. Zie powerpoint.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Anna95
2 jaar geleden
Bedankt :)
De oplossing zit niet zozeer in je geheugen vergroten door geheugenspelletjes te doen, maar in de manier waarop je de stof tot je neemt. Dit wordt leerstrategieën genoemd, mocht je nog verder willen zoeken. Geheugenspelletjes werken op het korte termijn geheugen, de theorie moet in je lange termijn geheugen komen, vandaar dat dat niet zo'n effect heeft.
Als je een tekst alleen maar leest, onthoud je niet zoveel, want je bent er niet echt actief mee bezig. Wat er op cognitief gebied moet gebeuren om de stof wel in je langetermijn geheugen te krijgen, is: herhalen, verdiepen en structureren. Daarbij is actief zijn de sleutel. Probeer informatie die je tot je genomen hebt eerst uit je geheugen terug te halen, voordat je opnieuw gaat lezen. Je versterkt dan de verbindingen in je hersenen en onthoudt het de volgende keer beter. Verdiepen betekent erover nadenken en doordenken. Niet alleen tot je nemen wat er staat, maar ook bedenken wat het betekent voor andere situaties, voorbeelden bedenken, etc. Aan hoe meer en betekenisvollere dingen je het kunt koppelen, hoe sterker het in je geheugen wordt opgeslagen. Structureren doe je bijvoorbeeld door een tekst samen te vatten of visueel weer te geven. Je haalt dan de kern eruit en geeft het op je eigen wijze weer.
Om dit goed te kunnen doen speelt er natuurlijk meer mee, zoals goed plannen, jezelf motiveren, en focussen op de taak, maar volgens mij ben je vooral op zoek naar het cognitieve stukje van het verhaal. Hoop dat je hier iets aan hebt!
2 jaar geleden
Anna95
2 jaar geleden
Top bedankt