Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan iemand zijn geheugen verbeteren?

Ik ben master student en merk dat ik met grote volume theorie veel informatie al gauw ben vergeten. Wat zijn wat goede tactieken om de geleerde stof goed te onthouden? Ik neem alles een paar keer door maar als ik bij het einde ben ben ik het begin alweer vergeten. Slecht voor tentamens
Heeft er iemand advies ?
Ik speel war geheugen spelletjes maar denk niet dat het voldoende is

2 jaar geleden
1.2K
Pieterke
2 jaar geleden
Alles hardop lezen. Dan komt de informatie op 2 manieren tot je, door het te lezen en door het te horen. Dat kan echt helpen weet ik uit ervaring.
Anna95
2 jaar geleden
Top bedankt
Griffin
2 jaar geleden
Wat is de kracht van reclame? Herhaling!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Probeer het allemaal zo te leren en te onthouden alsof je de leerstof aan iemand anders zou moeten uitleggen, inclusief voorbeelden etc. Dan beheers je de stof echt.

Je schrijft dat je alles een paar keer doorneemt, maar je zou de momenten van herhaling niet te dicht bij elkaar moeten leggen. Is het tentamen heel binnenkort, dan kom je daarmee natuurlijk in tijdnood, maar misschien is het een goed advies voor een volgende keer.
.
Als je tijdens de (werk)colleges al opgaven hebt moeten oefenen, dan is de kans groot dat vergelijkbare opgaven in het tentamen voorkomen. Maak dus oefenopgaven opnieuw, zo raad ik je aan. Ook dan leer je de stof opnieuw.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 11 januari 2022 21:48: tekst
Antoni
2 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor het goed opnemen van informatie is onder andere nodig, dat je 1. interesse hebt in de stof. 2. niet afgeleid wordt door andere prikkels, 3. de tijd hebt om de stof op te nemen, 4. het geheugenmateriaal aan andere opgeslagen informatie kunt verbinden. De omstandigheden, waarin je verkeert kunnen veel uitmaken. Zie powerpoint.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker