Kan je besmet worden met acanthamoeba zonder lenzen?

Ik las net ineens over acanthamoeba en er werd verteld over lenzen dragers die het oplopen maar kan je ook besmet raken als je geen lenzen hebt en hoe groot is de kans

2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Helaas, ja. Iedereen met een kleine beschadiging aan het hoornvlies kan acanthamoeba keratitis krijgen. Maar dragers van zachte contactlenzen lopen het grootste risico, omdat de parasiet zich onder een lens kan nestelen.

De hoornviliesinfectie wordt veroorzaakt door het eencellige micro-organisme acanthamoebe. Deze parasiet komt voor in besmet water. Dat kan in meren, zeeën en rivieren zijn, maar ook in leidingwater, zwembaden en grondwater.

In Nederland komt dit gelukkig erg weinig voor. Slechts 30 tot 40 mensen per jaar krijgen deze ontsteking. De oorzaak is dan vooral onzorgvuldig en niet-hygiënisch contactlensgebruik. Het kan echter ook gebeuren na snijwonden of ander letsel aan het oog, blootstelling aan besmet water of slechte hygiëne bij de verzorging van de ogen.
Amadea