Hoe kan je, vooral dmv dieet, je lever en nieren zo gezond mogelijk houden?

Welke dingen moet je vermijden?
En welke dingen werken juist positief voor je lever en/of nieren?

Ik probeer het op google te vinden, maar verder dan een paar fit actief kruidenmengsels (waar ik niet aan ga beginnen), kom ik niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Wat de lever betreft:

Het is van groot belang de lever te beschermen door goed voor jezelf te zorgen. Dit begint met een gezonde levensstijl: elke dag fruit en groente eten (liefst onbespoten), matig zijn met alcohol, niet roken, voldoende slapen en bewegen.
Ook door regelmatig een reinigingskuur te doen, kun je je lever helpen. Er zijn speciale kuren op basis van artisjok, mariadistel en paardenbloem die een zuiverende werking hebben. Speciale zelfzorgproducten die een goede leverfunctie ondersteunen, kunnen ook helpen. Met een schone lever, voel je je fitter, energiek en gezond.

Een lever in harmonie zorgt voor een goede immuniteit en een ontspannen en prettig gevoel. Met een gezonde lever is het gemakkelijker om met (emotionele) veranderingen om te gaan. Het helpt je om sneller beslissingen te nemen, om compromissen te sluiten met anderen en om flexibeler om te gaan met veranderingen. Bovendien ben je beter in staat om je emoties op een constructieve manier te uitten (uitspreken in plaats van gillen of stampvoeten). Ook ga je beter om met tegenslagen en frustraties. Je kunt ze makkelijker van je af laten glijden. Volgens de Ayurveda en de Chinese geneeskunst is de lever overal bij betrokken. Welke klachten je ook hebt, als je ervan af wilt, zul je de lever moeten ondersteunen. Dus ook bij emotionele klachten.

Toegevoegd na 2 minuten:
En voor de nieren:

Eet voedsel met weinig vet, neem veel fruit en groentes voor het verhogen van het kaliumgehalte. Bij een ernstige nieraandoening kan ook kalium het lichaam niet verlaten. Dan moeten ook kaliumrijke voedingsmiddelen vermeden worden, omdat een te hoog kaliumgehalte in het bloed kan leiden tot hartzwakte. Neem niet meer dan een eetlepel zout per dag. Beperk voeding met een hoog eiwitgehalte, zoals vlees, vis, kaas, zuivelproducten, soja en peulvruchten. Neem ook geen blikgroenten, MSG, cake, koekjes, verpakte soep, bouillon e.d.

Zwavelrijk voedsel, zoals eieren, bonen erwten, linzen en rammenas, is niet goed bij een nieraandoening. Ook voeding met oxaalzuur, zoals spinazie, rabarber, sla, asperges, spruitjes en zuurkool, hoort niet in een nierdieet. Vitamine A-gebrek bevordert de vorming van gruis en nierstenen. Wortelsalade of wortelsap kan een gebrek aan vitamine A voorkomen. Solidago complex van Vogel is een goed middel voor de nieren, net als Berberis vulgaris D4/D6 (VSM). Thee van Taraxacum (paardebloem) heeft een vochtafdrijvende werking.

http://home.tiscali.nl/passendevoeding/nieren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door veel te drinken, geen jenever maar water. Probeer 1,5 liter water per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor nieren is al een goed antwoord gegeven...veel water drinken. De nieren moeten nl. harder werken als je een vocht te kort heb omdat ze dan proberen met de urine zo weinig mogelijk vocht af te staan. Niet het "maken" van de urine kost veel maar het daarna concentreren ervan.
De lever heeft vooral veel moeite met alcohol. Derhalve de hoeveelheid alcohol minimaliseren.
(De lever is 1 uur zoet met een standaard glas alcoholische drank en kan dan moeilijk zijn overige werk doen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lever haalt allerlei schadelijke stoffen uit je voedsel/ drinken.Wil je het goed aan pakken, dan zou je toch moeten beginnen met kruidenthee te drinken, om je lever te zuiveren (ontslakkingsthee).
Wat je voeding en drinken betreft, geen vlees, geen melk, geen koffie, chocolade, sinaasappelen, alcohol, niets van de B.B.Q.
Voor je nieren is het drinken van voldoende water erg belangrijk.
Zorg voor ruim voldoende beweging en ontspanning.

Toegevoegd na 31 minuten:
Het dagelijks eten van enkele paardebloemblaadjes, versterken de lever en gal en geven verlichting bij leverproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, maar waarom geen sinaasappelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten bepaalde stoffen in sinaasappelen, waar je lever een groot probleem mee heeft, veel mensen krijgen ook maagzuur al ze het drinken, dat geeft al aan dat het niet goed is, grapefruit is trouwens juist heel gezond en goed voor je lever en gal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik je goed begrijp is een sinaasappel niet erg gezond, of alleen in verband met de gestelde vraag? Vraag me verder alleen nog af of citroen dan net als grapefruit wel goed is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is hij voor niemand gezond, maar ja , wie weet dat?
van een citroen weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee of er in de natuur dieren zijn die ze eten en een vergissing van de natuur zou ik niet zeggen, een vergissing van de mensen eerder denk ik, door de sinaasappel eeuwen lang te promoten als supergezond en onmisbaar.
dat van die astma en ekzeem wist ik niet, ga ik naar zoeken op google, bedankt.
Voor de nieren enigszins te ontlasten dien je niet te veel eiwitten, kalium en zout te eten.

Voor de lever enigszins te ontlasten dien je niet te veel
genotsmiddelen (roken, alcohol, drugs), verzadigde vetten (frituur), vlees (worst/orgaan) en koffie tot je te nemen.

Diëtist kan je meer uitgebreid informeren / je helpen een dieetplan samen te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor je lever zoveel mogelijk toegevoegde hormonen vermijden.
Ik heb zwaar overbeharing in mijn gezicht en kreeg daar de Dianapil voor.De hormonen die erin zaten hadden ervoor gezorgd dat ik tumoren in mijn lever kreeg (Focale Nodulaire Hyperplasie ).Tegenwoordig zit er in vele producten zoals vlees(niet meer dan 100 gr per dag met vleeswaren meegerekend) hormonen en dat is zeker niet goed voor je lever.Maar dat is wel bij teveel en dat is met alles zo te is bij niets goed.Ik drink trouwens geen druppel drank en drink voldoende water.
Misschien moet je die andere bron eens lezen voor je nieren.Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar niet geschoten is altijd mis.
Dat is zuurbalans!