Is het slecht om elke dag een shot laxeermiddel te nemen?

2 jaar geleden
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
Beter stap je over op volkorenproducten en groente en fruit met veel vezels.
Ritsuka
2 jaar geleden
Een gezond lichaam heeft dit niet nodig.
Pieterke
2 jaar geleden
Heel slecht, je darmen raken ontregeld en worden lui. Je kunt op den duur niet meer zonder. Drink ruim water en eet dingen die de darmen stimuleren zoals hier al beschreven is.

Antwoorden (1)

Ja. zeer slecht.
Wanneer je last hebt van constipaties, kan je sporadisch een laxeermiddel innemen. Wanneer je laxeermiddelen te vaak inneemt, zullen zij de gevoeligheid van de darmen verminderen en ze lui maken. Dit komt doordat laxeermiddelen de darmwand prikkelen. Wanneer dit te vaak gebeurt, kan je niet meer zonder de geneesmiddelen naar het toilet gaan. De darmen raken gewend aan de stimulatie en zullen lui worden wanneer je ze niet meer inneemt. Daarnaast onttrekken laxeermiddelen ook vocht aan de darmen. Wanneer je ze te vaak gebruikt, gaan ze te veel vocht uit het lichaam onttrekken waardoor je uitdroging riskeert. Laxeermiddelen kunnen het spijsverteringssysteem aantasten en je gezondheid schaden. Gebruik de middelen daarom met mate en enkel wanneer het echt nodig is.
Heb je vaak last van constipatie? Zorg er dan voor dat je dit met de huisarts bespreekt zodat je samen een oplossing kan zoeken.
SimonV