Wat is het verschil tussen care en cure in de gezondheidszorg?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
8K
Amadea
2 jaar geleden
Als je een beetje Engels kent is dat toch heel simpel?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Care = Verzorging, Cure = genezen!
SentWierda
2 jaar geleden
@Nightingale. Care = zorg, verzorging. Cure = genezing.

Antwoorden (1)

Cure en care wordt in de gezondheidszorg vaak gebruikt. Het begrip ‘care’ wordt in de gezondheidszorg echter nog niet zo lang afzonderlijk gebezigd naast het begrip ‘cure’. Care hoorde tot ver in de jaren zestig thuis onder de paraplufunctie ‘curatieve gezondheidszorg’.
De begrippen worden vaak omschreven aan de hand van:
- doelen c.q. functies: cure is gericht op genezing, herstel; care heeft als doel dat nadelen van ziekten, stoornissen en beperkingen zo min mogelijk kunnen optreden;
- activiteiten: cure: medische zorg, revalidatie en daarbij behorende kortdurende verpleging en verzorging; care: verpleging, begeleiding, ondersteuning, verzorging;
- beroepen: cure: medici en paramedici; care: verpleegkundigen, verzorgenden, activiteitenbegeleiders enzovoorts
- domeinen: cure is gezondheidszorg; care treedt buiten het domein van de gezondheidszorg; - duur: cure: tijdelijk en kortdurend (soms ook care); care: chronisch en langdurend;
- locatie: cure: ziekenhuis; care: verzorgingshuis, thuiszorg, verpleeghuis, instelling voor gehandicapten;
- verzekering: cure is Ziekenfondswet en particuliere verzekering; care is AWBZ. 2.3

De begrippen care en cure zijn gekoppeld aan sectoren die men in de gezondheidszorg onderscheidt. Tot de cure-sector wordt gerekend: het algemeen ziekenhuis, de huisarts, de revalidatie. Tot de care-sector wordt gerekend: het verpleeghuis, het verzorgingshuis, de thuiszorg (voor deze drie spreekt men ook wel van ouderenzorg), de geestelijke gezondheidszorg, de gehandicaptenzorg.
Hieronder wordt nagegaan in hoeverre die omschrijvingen in de sectoren van toepassing zijn:
https://www.raadrvs.nl/binaries/raadrvs/documenten/publicaties/2001/01/22/care-en-cure/Advies_-_Care_en_cure.pdf
SimonV