Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een bedrijf dat ruimtes in een openbaar gebouw huurt de qr-code handhaven?

Ik werk voor een stichting die ruimtes gebruikt in een wijkcentrum. (Ik geef er les aan vluchtelingen). Mijn werkgever (de stichting) eist geen qr-code, maar het wijkcentrum is een gebouw van de gemeente en daar is nu discussie over of wij (en de cursisten) een qr-code moeten laten zien.
Ergens heb ik gelezen dat als bedrijven ruimtes huren in een openbare ruimte, dat het dan geen openbare ruimte meer is. Maar ik kan de regelgeving nergens vinden. Weet iemand hoe dit zit?
Ik zoek duidelijkheid.

2 jaar geleden
1.3K
Amadea
2 jaar geleden
Alleen als je gebruik maakt van de kantine/het café-restaurant van dat openbare gebouw moet je een QR-code laten zien. In de andere ruimtes moet je met ingang van morgen een mondkapje dragen als je rondloopt. Zit je op een vaste plek dan mag het kapje af.
Snuffel
2 jaar geleden
Bedankt Amadea. Ik denk dat ik het wijkcentrum moet gaan voorlichten over de regels.
Dat leek mij ook. Het punt is dat de horeca direct achter de ingang zit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee.
Openbare ruimte of publieke ruimte is de ruimte of plaats die voor iedereen toegankelijk is. Het is een fysieke plaats waar een groot deel van het publieke leven zich afspeelt. De meeste openbare ruimtes bevinden zich in de open lucht, maar ook vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen kunnen tot de openbare ruimte worden gerekend. Openbare ruimte kan als volgt gedefinieerd worden: Openbare ruimte is de gemeenschappelijke fysieke ruimte die leden van een samenleving hebben, inclusief de daarop betrekking hebbende mentale en sociale ruimte.

Zodra je een ruimte huurt in een openbare ruimte en deze niet meer voor iedereen toegankelijk is, is er geen sprake meer van een openbare ruimte.
Een mondkapje dragen is dan niet verplicht, wel aan te raden.
De QR-code moet alleen getoond worden als je GEBRUIK maakt van bijvoorbeeld een horecagelegenheid of culturele locatie.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
Snuffel
2 jaar geleden
Heel helder. Dank je wel!!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding