IS een e sigaret of e smoker meer of minder schadelijk dan een gewone sigaret?

Ik ken iemand die al jaren een e sigaret of e smoker rookt, en dat fijn vindt ook zei ze dat er minder schadelijke stoffen inzitten.
Nu wil ik er ook eentje kopen, maar weer iemand anders zei dat ik dat beter niet kan doen, omdat het nog veel schadelijker is en dat hij veel mensen kende die door een e sigaret met gezondheidsproblemen in het ziekenhuis lagen. Ik dacht dat ik door een e sigaret minder zou roken. En het bespaart geld. Wat kan ik het beste doen?

2 jaar geleden
1.9K
jc54
2 jaar geleden
Wat je het best kunt doen, is stoppen met roken. Behalve dat je dan een gezondere levensstijl creëert, ga je meer smaak krijgen, en ga je (veel) geld besparen. Bovendien heeft je directe omgeving minder last van de stank. (Aldus een ervaringsdeskundige).

Antwoorden (2)

Er zijn nog geen studies beschikbaar over het gebruik van de e-sigaret op lange termijn (langer dan tien jaar). Maar de meeste wetenschappers zijn het er wel over eens dat een e-sigaret minder schadelijk is dan een gewone sigaret. Bij een gewone sigaret vindt er namelijk een verbrandingsproces plaats. Daarbij komen veel chemische stoffen vrij (bijvoorbeeld koolstofmonoxide, formaldehyde, benzeen, teer …). In tabaksrook zitten meer dan 4000 chemische stoffen, waarvan er minstens 50 kankerverwekkend zijn. Deze stoffen verhogen het risico op kanker en op hart- en vaatziekten. Bij een e-sigaret vindt er geen verbranding plaats maar wordt er damp geproduceerd. Er zitten minder stoffen in de damp van een e-sigaret dan in de rook van een gewone sigaret.
Kortom, de e-sigaret is minder schadelijk dan tabak, maar daarom nog geen gezond product.
2 jaar geleden
Sommige e-sigaretten bevatten toevoegingen die niet geschikt zijn voor inhalatie, en die zijn natuurlijk fout, maar daar komen ze steeds meer achter. Zoals Fremar al zegt, de onderzoeken zijn er nog niet over uit, maar je kunt bijna zonder meer stellen dat "de gemiddelde e-sigaret" erg veel minder schadelijk is dan de gemiddelde sigaret. Je leest op forums ook vaak dat rokers vapers worden en dat ze evenveel paffen maar dat ze veel beter trappen kunnen lopen etc omdat hun conditie beter wordt. Dat zijn duidelijke tekenen!