Hoe noem je overgevoelig zijn voor gezondheidsklachten?

Stel: je moet geeuwen en je vraagt je af wat er toch aan de hand kan zijn. In de werkelijkheid is er niets aan de hand. Of je voelt je niet goed, denkt dat er wat aan de hand is maar hebt in de werkelijkheid gewoon te weinig slaap gehad. Hoe noem je het als je overgevoelig bent voor gezondheidsklachten, in die zin dat je constant denkt wat er met je aan de hand kan zijn terwijl er niet zoveel aan de hand hoeft te zijn. Constant op zoek zijn naar oorzaken van gezondheidsklachten. Hypersensitiviteit voor gezondheid, maar dan alleen nog iets wat beter klinkt. Is er uberhaupt een term voor?
Of constant je bloeddruk meten of hartslag controleren.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Dat verschijnsel heet hypochondrie ofwel ziektevrees, een stoornis waarbij een persoon ervan overtuigd is een ernstige ziekte te hebben. Iemand die eraan lijdt, is een hypochonder.

Volgens de tekst op https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypochondrie voldoet iemand pas aan de criteria voor een stoornis als het dagelijks leven er door beheerst wordt.
Antoni
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Je was me voor ;-)
Antoni
2 jaar geleden
Dank je, @SimonV.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Zoals ook in de link staat: de term hypochondrie bestaat niet meer
Antoni
2 jaar geleden
@SentWierda, in de volksmond heet het nog steeds hypochondrie, lijkt mij.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Inderdaad, in de volksmond heet het nog steeds hypochondrie. Maar 7 (zeven) jaar geleden is deze medische term afgeschaft en vervangen door benamingen voor twee verschillende ziektebeelden: somatischsymptoomstoornis en ziekteangststoornis.
Afhankelijk van de aard van de klachten heet dit somatischsymptoomstoornis of ziekteangststoornis,
De oude, destijds gebruikelijke, benaming is hypochondrie. Tegenwoordig is hypochondrie vervangen door twee verschillende ziektebeelden:
- somatischsymptoomstoornis, bij 75% van de mensen met de vroegere hypochondrie. Met name: buitensporige en aanhoudende gedachten.
- ziekteangststoornis, bij 25% van de mensen met de vroegere hypochondrie. Met name: het lijden onder de angst voor een diagnose die de betrokkene vermoedt.
En dan is er nog een geheel andere overgevoeligheid: de allergie. Dit is een bijzondere, vaak heftige, reactie door overgevoeligheid op bepaalde stoffen van chemische of fysische aard.
Bron: Coëlho
De somatischsymptoomstoornissen kunnen worden onderverdeeld in o.a.:
- dysmorfe waan (lelijke, ontsierende afwijking)
- hypochondrische waan (ernstige, dodelijke ziekte)
- parasietenwaan (besmetting met een parasiet in de huid = kleine beestjes, zoals wormpjes, luizen, vlooien, torren)
- zwangerschapswaan (zwanger zijn)
- seksuele waan (de geslachtsorganen worden geprikkeld of gepenetreerd).
Bron: Psychiatrie voor verpleegkundigen (P.J. Stolk, M.W. Hengeveld), uitg. ThiemeMeulenhoff.
Toegevoegd op 18 september 2021 15:28: tekst
2 jaar geleden
Abcde
2 jaar geleden
+ Je antwoord is uitgebreid en juist. Respect voor je uitgebreide boekenvoorraad. Ik denk dat veel lezers net als ik minder boeken bezitten. Daarom zou het fijn zijn als je een voor iedereen leesbare bron plaatst in de vorm van een directe link. Met de informatie in dit antwoord is die makkelijk te vinden.
https://www.umcg.nl/-/somatisch-symptoomstoornis-over-de-ziekte
SentWierda
2 jaar geleden
@Abcde. Dank voor het commentaar plus de link.
Het antwoord zal ik nog uitbreiden.
Ik heb inderdaad een onwaarschijnlijke boekenvoorraad, met honderden naslagwerken. Met name op het gebied van gezondheidszorg zeer veel recente boeken, veelal hbo-studieboeken; bovendien o.a. veel boeken m.b.t. sociologie/psychologie, economie, media, recht, politiek.
Abcde
2 jaar geleden
En (zucht) kom je in je aanvulling weer met een bron die voor velen onder ons niet te controleren valt zonder zelf op onderzoek uit te gaan.
SentWierda
2 jaar geleden
@Abcde. Zou het kunnen dat de helft van de alle bronnen niet digitaal is?
En dat het afhankelijk van het onderwerp kan variëren van minder dan 10 tot meer dan 90 procent? (Veel bronnen zijn -om uiteenlopende redenen- nauwelijks te digitaliseren.)
En zou het kunnen dat informatie ontleend aan een betrouwbare bron per definitie juist is?
Abcde
2 jaar geleden
Dat zou allemaal kunnen, maar daar schiet ik niets mee op. Je aanvulling is in tegenstelling tot je antwoord, na het vinden van een bron, niet na te lezen, terwijl er vast veel meer informatie te vinden is in het boek of op het internet dan jij hebt kunnen plaatsen.
Informatie is ondanks betrouwbare bron niet altijd betrouwbaar, dat geldt zowel voor de digitale versie als voor boeken. Voor mij versterkt het een antwoord wel als ik een antwoord kan nalezen in een voor mij betrouwbare bron.
SentWierda
2 jaar geleden
@Abcde. Het lijkt of bijna alles inmiddels is gedigitaliseerd. Maar in werkelijkheid is het -helaas- bedroevend weinig.
Om een aansprekend voorbeeld te noemen. Het gehele archief van het NIOD (Nederlands Instituut Oorlogsdocumentatie) over de Tweede Wereldoorlog omvat enkele duizenden meters materiaal. Hiervan is op dit moment (september 2021) 10,7 procent gedigitaliseerd. En van deze 10,7 procent is een gedeelte niet via een website raadpleegbaar, maar digitaal uitsluitend in de NIOD-studiezaal. en dan ook pas na toestemming..
In het geval van het NIOD gaat het over een redelijk recent archief. Van oudere archieven is nog veel minder gedigitaliseerd..
Bron: https://www.niod.nl/nl/veelgestelde-vragen/wat-heeft-het-niod-al-gedigitaliseerd