Kan een (mini)ventilator je huid uitdrogen?

Kan een (mini)ventilator je huid uitdrogen? Om koel te blijven heb ik meestal zo'n USB-ventilator op mijn bureau staan onder mijn beeldscherm. Maar kan dit de huid uitdrogen?

2 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik krijg er droge ogen van als het in mijn gezicht blaast

Het beste antwoord

Een droge huid ontstaat doordat vocht uit de bovenste laag van de huid verdampt. Meestal is dit geen probleem, maar een droge huid kan ook oorzaken hebben zoals de bovenste huidlaag (hoornlaag) die beschadigd is (kan verschillende oorzaken hebben). Dan spreek je ook echt over een (extreem) droge huid waarvoor je je huid moet gaan invetten e.d.

Wat gebeurd er met een ventilator? Deze blaast over de huid heen waardoor vocht weggeblazen wordt. Hiervoor moeten we een stap dichterbij kijken (dus lokaal, specifiek plekje op de huid). Je huid laat altijd wel een beetje vocht door. Zeker wanneer je stil zit, is er (gemakkelijk gezegd) een evenwicht tussen het vloeibare vocht en de damp net naast je huid. Wanneer je deze damp weg blaast, is het evenwicht weg en zal je vocht in je huid sneller verdampen. Hetzelfde effect als bij een fohn (deze droogt niet zozeer met de warmte, helpt wel natuurlijk, maar het leeuwendeel is omdat je het vocht in de lokale lucht weg blaast. Een fohn werkt ook als die niet verwarmd is).

Het effect bij een ventilator is dus inderdaad dat je huid kan uitdrogen omdat het gasvormige vocht weggeblazen wordt.

Er zijn wel een paar kanttekeningen:
- De grootte van de ventilator zal niet zoveel uitmaken voor een plekje op de huid. Voor je gehele lichaam zal een grotere ventilator meer effect hebben natuurlijk.
- Je huid zal niet direct gaan uitdrogen. Zeker een gezonde huid niet. De meeste mensen zullen het uitdrogen dan ook niet merken, ondanks dat het effect wel aanwezig is.
- Als je er gevoelig voor bent, zal je wel merken dat de huid uitdroogt, vooral bij langdurig gebruik. Echter, wat langdurig is, zal per persoon verschillen en kan je niet zo een tijd voor noemen.

Veel websites zeggen dat de huid inderdaad uitdroogt. Zie ook link 1.
Daar zeggen ze alleen dat de luchtvochtigheid naar beneden gaat. Dit is ook waar als je kijkt naar je eigen huid. De luchtvochtigheid van de kamer zal niet veranderen. Het gaat om puur lokaal, het vochtevenwicht tussen de huid en de lucht direct om je heen (hoeft maar een cm lucht te zijn om dit effect al te krijgen, als het niet minder is).

Kortom, ja, een ventilator kan de huid uitdrogen. Maar het zal waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen.
Thecis
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Op zich een mooi antwoord. Ik zat wat met deze vraag te worstelen.
Alles kan, maar is dit verdampingseffect zo groot dat de huid bij sommige mensen écht na een bepaalde periode uitdroogt? Ik heb hier geen onderzoek of bewijzen voor kunnen vinden.
Thecis
2 jaar geleden
@SimonV
Kijk naar een föhn. Daar zie je het effect best goed. De warmte draagt weinig bij, je zou het ook koud kunnen doen. De was laten uitwaaien in de wind is hetzelfde effect.
En of dit de huid kan uitdrogen hangt ook af van de gesteldheid van de persoon. Ikzelf kan echt lang in stromende lucht zitten en heb nergens last van. Maar ik ken ook mensen die kort op de tocht zitten en dan behoorlijk moeten smeren om de huid soepel te houden. Dus dat verschilt echt van persoon tot persoon (vandaar in het antwoord "wat is langdurig?").
SimonV
2 jaar geleden
"Kaar ik ken ook mensen die kort op de tocht zitten en dan behoorlijk moeten smeren om de huid soepel te houden." Op deze reactie hoopte ik. Plus!