Is daadwerkelijk bewezen dat vervuiling door Tata Steel tot kanker heeft geleid?

Je hoort er veel negatieve verhalen over. Is er bewijs dat de gezondheidseffecten van het verspreide fijnstof toe te wijzen is aan Tata Steel?

2 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Bij omwonenden van de hoogovens van Tata Steel wordt tot wel 50 procent vaker longkanker geconstateerd dan het landelijk gemiddelde.
De GGD zei in juni dat niet met zekerheid vast te stellen is waarom mensen in dit gebied zo veel vaker longkanker krijgen. Dat zou volgens hen zowel aan het rookgedrag van mensen als aan de luchtkwaliteit kunnen liggen.
In mei 2021 zijn ruim 1.100 strafrechtelijke aangiftes gedaan tegen Tata Steel vanwege 'het door vervuiling doelbewust schaden van de volksgezondheid'.
Dat Tata Steel de oorzaak is, is wel aannemelijk. Toch is dit nog niet onomstoteljik vastgesteld en bewezen.
Het is op zich wel bewezen dat veel fijnstof inademen een verhoogde kans op longziekten geeft.
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"Dat Tata Steel de oorzaak is, is wel aannemelijk. Toch is dit nog niet onomstotelijk vastgesteld en bewezen."
Ik vraag me ook af of dat kan, uiteindelijk is het "enkel" statistisch bewijs wat je hebt.
Althans als je iemand opensnijdt om zijn longkanker te bekijken staat er niet bij dat de longkanker is veroorzaakt door Tata Steel, (mee)roken, een ander bedrijf, of een andere oorzaak of een combinatie van meerdere van de voorgenoemde. Was ook al een antwoord aan het zoeken en las deze:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5197623/meer-kanker-tata-steel-ijmuiden-velzen-onderzoek
"
Rookgedrag
Stelde de GGD eerder nog dat het 'aannemelijk is dat de luchtverontreiniging in de IJmond een rol heeft gespeeld', in de eindversie van het rapport wordt meer aandacht besteed aan het rookgedrag van de inwoners.
"