Waarom word transgender als seksualiteit gezien?

Het begrip transgender wil zeggen dat je hersenstof niet klopt met hoe je schildklier je heeft gevormd; je lichaam dus. Dat klinkt in mijn oren meer als een aandoening ipv een geaardheid/seksualiteit.
Waarom word het als “transseksueel” gezien, terwijl het los staat van op wie of wat je valt?

2 jaar geleden
1.7K
LeonardN
2 jaar geleden
Transgender wordt NIET als een seksuele voorkeur gezien.
Het woord transseksueel is eerder een onhandig gekozen woord als je het vergelijkt met homoseksueel of heteroseksueel.
Transgender is dus nu juist een woord dat een veel betere, duidelijkere omschrijving is van het fenomeen. Je maakt dus een soort valse conclusie door te kijken wat jij DENKT dat een woord betekent. https://nl.wikipedia.org/wiki/Transgender
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transseksualiteit Nergens in de begripuitleg van de twee wordt ergens gezegd dat de begrippen gaan om seksuele voorkeur.
Siri1995
2 jaar geleden
Hier kan ik meer mee,
Dankje
LeonardN
2 jaar geleden
Als je mijn reactie volledig begrijpt, snap je dat de stelling die je neemt in je vraag niet klopt.
Snap je dat de stelling die jij neemt niet klopt? Dat je in de war was over de term "transseksueel"?
Ik snap waarom je die verwarring hebt.
ronron1212's antwoord geeft zelfs aan dat men naar de term transgender is gegaan om die verwarring weg te nemen. Jij vraagt(en stelt):
Waarom word transgender als seksualiteit gezien?
(Waarmee je dus beweert dat transgender als seksualiteit wordt gezien)
Ik vraag jou:
Wie ziet transgender als seksualiteit (als voorkeur op wie je valt)?
LeonardN
2 jaar geleden
Woorden die iets vertellen over op wat voor persoon een ander valt, of welke seksuele voorkeur/geaardheid deze heeft:
-heteroseksueel
-homoseksueel
-skolioseksueel (https://www.healthline.com/health/skoliosexual)
-pedoseksueel Woorden die iets vertellen wat iemand voelt over welk geslacht deze is, zou willen zijn:
-transseksueel
-transgender
-gender fluid
-gender non binary
-cisgender Het zou logischer zijn als transseksueel ook een woord was dat iets aangaf over op "wie of wat je valt", maar dat is het niet.
DUS jouw vraag klopt niet. Jij begrijpt niet wat het woord transseksueel betekent, en nog gekker, verbindt dat met wat transgender zou betekenen.
Terwijl juist het woord transgender in het leven is geroepen om de onjuiste opvatting van het woord transseksueel tegen te gaan.
Bijzonder hoe ver je er naast zit.

Antwoorden (2)

Het begrip ‘transgender’ kwam op in de jaren ’80 van de vorige eeuw in de Verenigde Staten. Het woord werd in het leven geroepen door mensen die zich niet konden identificeren met het geslacht dat hen bij de geboorte was toegekend, maar zich ook niet thuis voelden bij de term ‘transseksueel’ die toen gebruikelijk was. Die term verwees naar het idee dat sommige mensen ‘in het verkeerde lichaam’ zijn geboren en eigenlijk tot de andere sekse behoren. Maar voor veel mensen is die hele tweedeling in hetzij man, hetzij vrouw juist het probleem. Wat ook meespeelde is dat ‘transseksueel’ het beeld oproept dat het iets met seksualiteit te maken heeft. Daar wilden veel trans* personen juist van af, want seksualiteit en genderidentiteit zijn twee verschillende kwesties.
ronron1212
2 jaar geleden
Transseksueel wordt niet als vorm van sexualiteit gezien; het gaat niet over seks (‘vrijen’) maar over sekse (geslacht, of je man of vrouw bent).
tinus1969
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Dat was de vraag juist wat je nu zegt ....
LeonardN
2 jaar geleden
@Siri1995
De vraag is een onterechte vraag. Je lijkt het woord transseksueel niet te begrijpen.
Siri1995
2 jaar geleden
Ik denk dat u de vraag niet goed begrijpt? Ik weet heel goed wat het is. Ik ben fan van Loiza Lamers, en zij is er ook een. Zij heeft vroeger in een documentaire gespeeld als ‘de vreemde EEND; eigenlijk erg normaal dus’ en zij heeft zelf uitgelegd dat het hersenstof zoals hoe dat uitziet bij en man en hoe bij een vrouw, en dat dat zegt of je een man of een vrouw bent. En of je dan in het verkeerde lichaam zit ja of te nee. Het psychologisch. En seksualiteit houd in op wie je valt, man of vrouw. En “trans” is echt gericht op wie je zelf bent. Dus de term “seksualiteit” snap ik ergens niet in dit begrip? Dat vraag ik mij soms af. Want dat in de psychologie klinkt het meer als een aandoening, want je mankeert lichamelijk en psychisch iets wat niet bij elkaar klopt?
Siri1995
2 jaar geleden
Het bovenste antwoord zegt mij daarom meer
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk dat u de vraag niet goed begrijpt? Nee, ik begrijp de vraag prima. Echter jij begrijpt niet dat een begrip iets anders kan betekenen dan wat het LIJKT te betekenen.
Doordat jij een begrip niet snapt, kom jij in een positie waarin je vraag stelt die niet klopt. "Waarom word transgender als seksualiteit gezien?"
NIEMAND ziet transgender als seksualiteit (dus als seksuele voorkeur). Het deeltjes seksueel in transseksueel slaat NIET op seksuele voorkeur maar op SEKSE.
Door jouw onjuiste uitleg van dat woord kom je dan logischerwijze op een verkeerd gestelde vraag.
Dat leg ik in de reacties onder je vraag uit, en tinus1969 in dit antwoord. Ik ben het eens met het antwoord van tinus1969 en ik gok tinus1969 met mijn reactie onder jouw vraag.
Je lijkt mijn reactie onder jouw vraag wel te vatten. Deze heeft dezelfde intentie als dit antwoord.
In laten zien dat jij er naast zit.
LeonardN
2 jaar geleden
Ook het bovenste antwoord zegt:
"Wat ook meespeelde is dat ‘transseksueel’ het beeld oproept dat het iets met seksualiteit te maken heeft. Daar wilden veel trans* personen juist van af, want seksualiteit en genderidentiteit zijn twee verschillende kwesties." Dus ook in die zin ontkent deze de stelling die jij neemt in je vraag.