Kan een stofmijt in je neus kruipen?

Ik zag dus net een stofmijt op mijn hand nadat ik in mijn bed heb gelegen. Nu ben ik dus bang dat die stofmijt van ergens rond mijn bed kwam en vraag ik me dus af of zo'n beestje mogelijk in mn neus zou kunnen kruipen als ik aan het slapen ben.
(Mijn fout ik bedoelde een stofluis geen stofmijt)

2 jaar geleden
1.4K
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik weet niet of je ze daadwerkelijk kan zien. Maar voor zover ik weet kunnen ze overal in kruipen en kan je ze ook gewoon inademen.
Anoniempieeeee
2 jaar geleden
Mijn fout ik bedoelde stofluis geen stofmijt

Antwoorden (1)

Huisstofmijten zijn met het blote oog niet zichtbaar en alleen onder een microscoop te zien. Ze kunnen eventueel in je neus kruipen.

Bij een huisstofmijtallergie ben je niet allergisch voor de mijt zelf, maar voor de uitwerpselen en vervellingshuidjes. Dit kan onder meer leiden tot veelvuldig niezen, benauwdheid of een loopneus.
.
Het blijkt dat je stofluis bedoelt. Deze zou theoretisch ook in je neus kunnen kruipen, maar ze hebben daar weinig te zoeken, tenzij je overleden bent. Ze voedt zich met schimmels, stuifmeel, algen en korstmossen en dood dierlijk materiaal, zoals een kadaver.
SimonV