Is het gevaarlijk als je met opzet scheel kijkt?

Vroeger keek ik wel eens met opzet scheel, linkeroog naar binnen kijken en dan rechteroog ook naar binnen kijken en dan haha. Er waren echter altijd verhalen in omloop dat dit gevaarlijk is, slecht voor je ogen of je kan er zelfs blijvend letsel aan overhouden ?? - nu vraag ik me af, is dit totaal ongevaarlijk, is het slecht, of een beetje - is het goed voor je oogspieren (want zoiets zou ook nog eens kunnen), of : iets anders. hoe dan ook wat is het nu.

2 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Nee, dat is een fabeltje.

Opzettelijk scheelzien kan wel pijnlijk zijn. Maar dat merk je vanzelf.
De oogbollen worden ver naar binnen gedraaid, een actie die niet vaak voorkomt. Of het nuttig is om deze oogspieren zo ver te trainen? Niet echt, want in het dagelijkse leven wordt deze stand van de ogen nagenoeg nooit gebruikt.

Van scheel kijken kan je misselijk worden. Ook dat merk je vanzelf. De hersenen zijn ingesteld op de dagelijkse beelden die ze te verwerken krijgen. Wanneer we plots scheel gaan zien, klopt het beeld niet meer dat de hersenen ontvangen. Hierdoor ontstaat er enige verwarring en wordt het braakcentrum in de hersenen onnodig geprikkeld. Het gevolg is misselijkheid.
Mensen die van nature scheel kijken hebben dit probleem niet. De hersenen zijn altijd in staat zich aan te passen.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Scheel kijken of loensen wordt veroorzaakt door een erfelijke afwijking, een ziekte of een ongeval. Maar sommige mensen kijken scheel omdat ze het leuk vinden, bijvoorbeeld om anderen aan het lachen te maken. Maar is scheel kijken eigenlijk slecht voor de ogen? Vaak wordt gedacht dat hierdoor een blijvende scheelheid kan ontstaan. Dit is een fabel, en in de praktijk komt dit gelukkig niet voor. Wel kan er misselijkheid ontstaan of doet het scheel kijken pijn.
fremar