Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een omgekeerd dag en nacht ritme ongezond/gevaarlijk?

Het gaat hierbij om laat ‘s nacht staan slapen en na de middag op staan. Is het ongezond? Sterker nog, kan het gevaarlijk zijn? De benodigde uren slaap worden in het geval van deze vraag gewoon wel behaald.

2 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Je mist sowieso een deel zonuren, en het lijkt mij voor je sociale leven ook niet goed

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, dat is ongezond blijkt uit onderzoek. De hele nacht wakker blijven en de hele dag slapen, alleen al voor slechts een paar dagen, kan de niveaus en tijdpatronen van meer dan 100 eiwitten in het bloed verstoren, inclusief die welke de bloedsuikerspiegel, het energiemetabolisme en de immuunfunctie beïnvloeden.

Daarnaast mis je zonlicht. Zonlicht zorgt onder meer voor de productie van vitamine D in ons lichaam.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
Ritsuka
2 jaar geleden
Van mij een plus, snap de min niet
Bodw
2 jaar geleden
Vitamine D is geen probleem, uit bloedonderzoek. Dus eigenlijk, in makkelijke woorden, zorgt het voor een verminderde afweer, vermoeidheid en problemen met suiker? Ik wil je een duimpje geven maar ben helaas nog level 1!
SimonV
2 jaar geleden
Het KAN problemen geven. Daarnaast zijn er natuurlijk veel mensen die enige tijd zo slapen (bijvoorbeeld verpleegkundigen met nachtdienst). Die krijgen doorgaans niet direct klachten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding