Kan je een ziekte krijgen door hondenkwijl in je oog?

Ik zat net iets te dicht in de buurt van mijn hond met mijn gezicht en toen kwam er perongeluk een behoorlijke lading kwijl rond en mogelijk ook in mijn oog. Ik heb het daarna wel meteen schoongespoeld met water maar ik ben bang dat ik nu een of andere ziekte kan krijgen omdat het kwijl mogelijk ook in mijn oog kwam. Zou dit kunnen

2 jaar geleden
2.3K
jodyenboyke
2 jaar geleden
Alles kan, maar dan was ik nu onderhand allang dood....heel mijn leven al honden en ik werk met honden die ik vast houd, knuffel met of zonder kwijl....

Antwoorden (1)

Ja. Je kunt bijvoorbeeld hondsdolheid krijgen als het speeksel van het dier rechtstreeks in de ogen komt.
Of je blijkt er een ooginfectie door te kunnen krijgen. De oogarts raadt het ten zeerste af.
Capnocytophaga canimorsus is een bacterie die veel voorkomt bij honden. Het is aanwezig in het speeksel van de honden en meestal niet schadelijk voor de mens. Maar in zeldzame gevallen kunnen de bacteriën het bloed vergiftigen en de dood veroorzaken.
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Haha in ieder geval niet de reactie waar die op gehoopt had
SimonV
2 jaar geleden
Ik kan je hopelijk geruststellen. Er bestaat een kleine kans dat je een ziekte krijgt. Als die kans groot was, zou er wel voor gewaarschuwd worden. Ik zie regelmatig honden hun baasje in het gezicht likken.