Hoe hoog is de kans op hersenschade na een hartstilstand?

2 jaar geleden
1.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Varianten op deze vraag zijn diverse malen gesteld in 2012. (De aanleiding hoeft niet te worden uitgelegd.)
Tik rechtsboven in: hersenschade hartstilstand.

Antwoorden (1)

De kans is groot. Een meerderheid van de overlevenden van een hartstilstand heeft een zekere mate van hersenletsel en een verminderd bewustzijn. Sommige blijven in een aanhoudende vegetatieve staat. Het bepalen van de prognose van de overlevende en het beslissen of de zorg moet worden behandeld of stopgezet, is gecompliceerd en gebaseerd op vele variabelen.

Factoren vóór hartstilstand:
• Leeftijd
• Etniciteit
• Slechte gezondheid, waaronder diabetes, kanker, infectie, nierziekte en beroerte

Factoren tijdens hartstilstand:
• Tijd tussen collaps en start van reanimatie/defibrillatie
• Kwaliteit van reanimatie/defibrillatie
• Of de overlevende een neurologische functie had tijdens of direct na de reanimatie

Factoren na hartstilstand en reanimatie:
• Neurologische functie: Over het algemeen staat een slechte functie gelijk aan een slechte prognose. Maar het kan gecompliceerd zijn door medische instabiliteit en behandelingen. Sommige patiënten krijgen een beroerte na een hartstilstand.
• Neurofysiologische functie: Tests omvatten somatosensorische evoked potentials (SSEP) en elektro-encefalogram (EEG).
• Neuroimaging en monitoring: Craniale CT, MRI, magnetische resonantiespectroscopie en positronemissietomografie (PET) bepalen structureel hersenletsel, meestal om bloeding of beroerte uit te sluiten.
• Biochemie: uit bloed of hersenvocht
• Therapeutische hypothermie: het opzettelijk verlagen van de lichaamstemperatuur van de patiënt.
SimonV