Kan je een ader scheuren door een verkeerde beweging te maken?

Ik maakte net een hele rare beweging met mijn arm en toen deed er iets pijn. Waarschijnlijk gewoon een spiertje verrekt, maar toen ging ik me dus afvragen, een spiertje kan je wel scheuren door een verkeerde beweging te maken. Zit dat ook zo met aders of kan dat niet?

2 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Een verkeerde beweging kan ook leiden tot een botbreuk, en dan is het niet ondenkbaar dat er een ader scheurt.
jc54
2 jaar geleden
Je verrekt of scheurt makkelijker een spiertje dan een ader. Maar het is wel mogelijk - als je ader een hele zwakke plek heeft. Bij normaal gezonde mensen scheurt een ader niet.