Kan de zogenaamde hersenetende amoebe je bereiken via een douche?

Ik heb dus vandaag iets gelezen over een zogenaamde hersenetende amoebe. Ik had alweer kunnen inschatten dat dat een heel slecht idee zou zijn aangezien ik hypochondrie heb en mezelf dus nogal snel gek maak of in paniek raak. Dus nou zit ik mezelf weer helemaal gek te maken over het feit dat er net water in mijn neus is gekomen tijdens het douchen. Nu vraag ik me dus af, kan die zogenaamde amoebe ook voorkomen in douchewater?

2 jaar geleden
5.3K
Anoniempieeeee
2 jaar geleden
Sorry als dit een domme vraag is trouwens, maar ben mezelf echt helemaal gek aan t maken dus ik dacht vraag het dan toch maar even voor de zekerheid.
tinus1969
2 jaar geleden
Waar heb je dit gelezen? Nooit van gehoord, niet van zo’n amoebe en al helemaal niet van mensen die daaraan zijn overleden.
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Komt soms voor in Amerika. Daar is het veel warmer en kan de amoebe in oppervlaktewater voor komen. Is heel vaak fataal al was het maar omdat het snel gaat (2 weken na infectienbem je dood) en omdat er heel veel misdiagnoses zijn). De wetenschappelijke naam van hlde amoeben staat in mijn antwoord.

Antwoorden (2)

Naegleria fowleri (ook bekend als "hersenetende amoebe"[1]) is een vrijlevende amoebe die vooral gevonden wordt in warme zoetwatermeren -en rivieren. De amoebe wordt ook gevonden in bezinksel in de nabijheid van plaatsen waar industrie warm water loost en in niet- of slechtgechloreerde zwembaden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Naegleria_fowleri

Douchen doe je in Nederland met drinkwater. Daarin zullen geen (actieve) micro organismen aanwezig zijn:
Drinkwater wordt in Nederland voor circa twee derde deel gewonnen uit grondwater. Over
het algemeen is dit water door langdurige filtratie tijdens de bodempassage vrij van
ziekteverwekkende micro-organismen. Indien microbiologische verontreiniging van de
grondstof of microbiologische groei in de zuivering niet kan worden uitgesloten, vindt vaak
inactivatie met ultraviolet licht (UV) plaats als onderdeel van het zuiveringsproces. Bij
microbiologische groei in de zuivering gaat het overigens niet om pathogene micro-
organismen.
In het geval oppervlaktewater als grondstof wordt gebruikt, passen de drinkwaterbedrijven
ruwweg vijf soorten behandeling voor verwijdering en inactivatie van micro-organismen toe,
waarbij het altijd om meerdere behandelingsstappen (meerdere barrières) gaat:
 Biologische en fysische (UV in zonlicht) inactivatie tijdens verblijf in voorraadbekkens en
bij bodem en/of duinpassage;
 Fysisch-chemische coagulatie, flocculatie en sedimentatie van deeltjes en organismen;
 Filtratie (snelle zandfilters, langzame zandfilters, membraanfilters);
 Chemische inactivatie (ozon, waterstofperoxide, chloorverbindingen);
 Fysische inactivatie (UV).
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://edepot.wur.nl/424423&ved=2ahUKEwiG96H4pqnwAhWL-6QKHVawAgAQFjABegQIFBAC&usg=AOvVaw3k53rD0dqVrfZR-45ncQWb

Kortom, die amoebe komt niet voor in het drinkwater. En als die er al in zou zitten, zou het gedood worden door de vele methodes die gebruikt worden om drinkwater te ontdoen van micro organismen. Je hoeft je dus zelfs als hypochonder geen zorgen te maken.
Thecis
2 jaar geleden
Nee, niet als jij doucht met schoon Nederlands water.

De parasitaire Naegleria fowleri is een vrijlevende amoebe die vooral gevonden wordt in warme zoetwatermeren -en rivieren. De amoebe wordt ook gevonden in bezinksel in de nabijheid van plaatsen waar industrie warm water loost en in niet- of slecht gechloreerde zwembaden. In Nederlandse wateren kan het bijvoorbeeld voorkomen in geloosd koelwater van elektriciteitscentrales. In warmere streken komt de amoebe vaker voor.

Het is zeer zeldzaam om daarmee besmet te raken. Je zult eerst moeten gaan zwemmen in besmet water en pas dan kan de parasiet via jouw neus binnenkomen.
Amadea