Hoe omgaan met overprikkeling tijdens verjaardagen?

Ik heb regelmatig wat verjaardagen (familie (met kinderen) en vrienden (met kinderen). Heel leuk en gezellig maar..... ik ben door mijn hooggevoeligheid nogal snel overprikkeld. Situatie: terwijl je je concentreert op degene met wie je aan het praten bent, hoor je om je heen allerlei geluiden. Dat is voor mij al teveel. Dan lopen nog mensen achter je langs. Je moet elke keer aan de kant stappen omdat er iemand achter je langs wil. Kinderen lopen af en aan, tegen je op. En dan heb je ook nog thee en taart in je handen wat niet op de grond mag vallen, of waar je niet mee wil knoeien. Voor jullie klinkt dit waarschijnlijk heel normaal. Voor mij is dit een flinke belasting. Wat ik hier beschrijf was een coronaproof tuinfeest zonder rustige hoekjes of zitplaatsen. Ik moest een week bijkomen. Hoe kan ik hiermee omgaan zodat door me zo min mogelijk energie kost? Over 2 weken weer zo'n feestje.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij acute overprikkeling is het belangrijk om zo snel mogelijk je rust te vinden. Geef jezelf even de ruimte om tot rust te komen (ben je op een verjaardag of feest? Ga naar de wc of maak buiten een ommetje) en beslis dan wat je het beste kunt doen in de situatie waarin je je bevindt. Ter voorkoming van chronische overprikkeling is het belangrijk regelmatig prikkelvrije momenten in je dag en week in te plannen. Maak een lijstje met activiteiten die je helpen na overprikkeling 1. Wat geeft jou rust? 2. Hoe ziet jouw ideale ME-time eruit? 3. Waar heb je baat bij? Dit lijstje kun je erbij halen, zodra overprikkeling zich aandient. Ook is dit een goede check-up of je voldoende van deze activiteiten in je agenda hebt staan zonder acute overprikkeling (het helpt chronische overprikkeling voorkomen en bij het herstel ervan).

Toegevoegd op 30 april 2021 17:56: bron, tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100