Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe omgaan met overprikkeling tijdens verjaardagen?

Ik heb regelmatig wat verjaardagen (familie (met kinderen) en vrienden (met kinderen). Heel leuk en gezellig maar..... ik ben door mijn hooggevoeligheid nogal snel overprikkeld. Situatie: terwijl je je concentreert op degene met wie je aan het praten bent, hoor je om je heen allerlei geluiden. Dat is voor mij al teveel. Dan lopen nog mensen achter je langs. Je moet elke keer aan de kant stappen omdat er iemand achter je langs wil. Kinderen lopen af en aan, tegen je op. En dan heb je ook nog thee en taart in je handen wat niet op de grond mag vallen, of waar je niet mee wil knoeien. Voor jullie klinkt dit waarschijnlijk heel normaal. Voor mij is dit een flinke belasting. Wat ik hier beschrijf was een coronaproof tuinfeest zonder rustige hoekjes of zitplaatsen. Ik moest een week bijkomen. Hoe kan ik hiermee omgaan zodat door me zo min mogelijk energie kost? Over 2 weken weer zo'n feestje.

2 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
2 jaar geleden
Verjaardagen mijden en wat vaker 1 op 1 afspreken?
Ritsuka
2 jaar geleden
Je kunt het feestje overslaan en op een rustiger moment langskomen bij die persoon
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Heel herkenbaar, want ik heb zelf ook HSP.
Ik heb gaandeweg praktisch alle verjaardagen uit mijn leven verbannen.
Die van mij zelf vier ik ook niet.
Als HSP-er is het goed om je eens af te vragen of je alle "verplichtingen" na moet komen, of dat je er wel een aantal kunt schrappen.
Familie en vrienden die jou echt goed kennen zullen hiervoor zeker begrip hebben.
Je kunt beter buiten feestjes om een afspraak maken met degenen die je dierbaar zijn, daar heb je allebei veel meer aan.
Als roker vind ik het wel fijn dat ik op die paar feestjes waar ik nog wel naar toe ga, mezelf even kan terugtrekken om buiten een sigaret te roken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bij acute overprikkeling is het belangrijk om zo snel mogelijk je rust te vinden. Geef jezelf even de ruimte om tot rust te komen (ben je op een verjaardag of feest? Ga naar de wc of maak buiten een ommetje) en beslis dan wat je het beste kunt doen in de situatie waarin je je bevindt.
Ter voorkoming van chronische overprikkeling is het belangrijk regelmatig prikkelvrije momenten in je dag en week in te plannen.



Maak een lijstje met activiteiten die je helpen na overprikkeling
1. Wat geeft jou rust?
2. Hoe ziet jouw ideale ME-time eruit?
3. Waar heb je baat bij?

Dit lijstje kun je erbij halen, zodra overprikkeling zich aandient. Ook is dit een goede check-up of je voldoende van deze activiteiten in je agenda hebt staan zonder acute overprikkeling (het helpt chronische overprikkeling voorkomen en bij het herstel ervan).
(Lees meer...)
Toegevoegd op 30 april 2021 17:56: bron, tekst
fremar
2 jaar geleden
Abcde
2 jaar geleden
Bron vergeten?
https://hspcoachmaaike.nl/hsp-tips-bij-overprikkeling/#:~:text=Bij%20acute%20overprikkeling%20is%20het,situatie%20waarin%20je%20je%20bevindt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding