Zijn carbon gitaarsnaren schadelijk?

Ik was toevallig wat aan het rondsurfen over verschillende types gitaarsnaren. Veel gitaren gebruiken carbon/koolstofvezel.
Toen ik daar wat over begon op te zoeken kwam ik een aantal artikels tegen dat koolstofvezeltjes erg schadelijk kunnen zijn voor de longen.
Moet ik nu op zoek naar andere gitaarsnaren of ben ik een beetje paranoia aan het worden :)
Edit: na wat opzoekwerk ben ik erachter gekomen dat men vaak verkeerde termen gebruikt online en daar dus ook de verwarring zit.
Carbon = koolstof en carbon fiber = koolstofvezel en dat wordt vaak door elkaar gebruikt.
De snaren worden zoals al in de comments aangehaald gemaakt van synthetische koolstof en dat is dus iets helemaal anders als koolstofvezel.
Er wordt ook gebruik gemaakt van koolstof staal en dat is ook helemaal geen koolstofvezel.
Er staat gewoon veel foute info online :)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wees gerust, ze zijn niet gemaakt van koolstofvezels maar van polyvinylidene fluoride.
Griffin
3 jaar geleden
@turfgraver "De Pro-Arte Carbon Classical snaren zijn gemaakt naar de wensen van de veeleisende klassieke gitarist. Bestaande uit drie treble-snaren gemaakt van D'Addario fluorocarbon en drie bas-snaren van Dynacore. Het gebruikte fluorocarbon in de treblesnaren (ook wel diskantsnaren genoemd) zorgt voor een formidabele intonatie en is zeer gevoelig voor subtiele nuances in uw spel. Bestaande uit een multifilament kern omwikkeld met verzilverd carbonstaal leveren de bassnaren naast een volle rijke toon tevens een verbeterde stemmingsvastheid en een lange levensduur. Pro-Arte sets van D'addario staan naast hun geluid tevens bekend om de consistente kwaliteit. Dit is de EJ45FF Normal Tension set."
https://www.bax-shop.nl/klassieke-gitaarsnaren/daddario-ej45ff-pro-arte-carbon-snarenset-voor-klassieke-gitaar?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwjbCDBhAwEiwAiudBy8ECVWWDM0ooY_jEVkE92hOnlzPXd0bqQS31QiGEsB4evAbVGyHIixoC2zAQAvD_BwE

Antwoorden (1)

NEEN, maak je geen zorgen. Koolstofvezel is een materiaal dat bestaat uit extreem dunne vezels van koolstof. De vezels met een dikte van ca. 5 - 10 micrometer bestaan uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezels. De vezel kenmerkt zich door een zeer kleine rek voordat de vezel breekt (minder dan een kwart van die van aramidevezel). Enige duizenden vezels worden getwijnd tot garen, dat een coating krijgt van een ander (polymeer) materiaal. De snaren zullen dus helemaal geen vezeltjes afgeven door de coating.